Коли Івану Слабакову з Дніпра виповнилось 18 років, він почав працювати продавцем-консультантом у мережі побутової техніки та електроніки COMFY. А вже у 19 — став заступником директора магазину. Як це йому вдалося? Про це він розповів спеціально для читачів Work.ua. Далі — від першої особи.

Перша робота

За характером я комунікабельний та активний, люблю взаємодіяти з людьми та пробувати нове. Тому, коли побачив вакансію продавця-консультанта в COMFY, зрозумів, що ця позиція підійде мені якнайкраще. Подав резюме, пройшов співбесіду з директором магазину — усе це під час блекаутів. Врешті-решт це місце стало моєю першою роботою.

З боку здавалось, що буде дуже просто. Але згодом я зрозумів, що роль продавця очима клієнта — це лише вершина айсберга.

Натомість продавцю необхідно постійно вчитись, стежити за новинами ринку і самовдосконалюватись — про техніку ми маємо знати все. Тому робота виявилась ще цікавішою, ніж здалась на перший погляд. Завдяки організованій у компанії системі адаптації та навчання за тиждень я вже розумів більше про свою домашню техніку, наприклад, який фільтр для мого пилососа найкращий, навіщо його змінювати тощо — так почалось максимальне занурення.

Паралельно я навчаюсь на харчового технолога, а готую з дитинства. Дуже часто використовую отримані знання, коли консультую клієнтів — можу порадити, який блендер чи сковорідка підійдуть найкраще. Люди починають більше довіряти, адже я розуміюсь на цьому. Навички, отримані під час навчання, дали мені додаткові бонуси.

Адаптація та навчання

У COMFY класна програма стажування і наставництва, яка допомагає новим співробітникам адаптуватися. Я не боявся ставити десятки запитань, адже це норма для наставника і моїх колег. Директор магазину допомагав мені консультувати перших клієнтів, оформлював разом зі мною придбані товари та розповідав, як оформлювати чеки, додатково пояснював все. Так само я відчував підтримку від заступника директора та інших продавців-консультантів. Я радився, поки не став повністю самостійним.

Також в COMFY є спеціальна навчальна система COMFY FEED — у гейміфікованому форматі на своєму смартфоні я вивчав інформацію про техніку та проходив різноманітні тести. Їх результативність контролював мій наставник – також у своєму смартфоні. Якщо він бачив, що я маю незакриті питання, ми завжди до них повертались. Інструмент виявився максимально зручним і зрозумілим для новачка. Мені знадобилось всього два тижні, аби повністю адаптуватись.

Робочий день продавця-консультанта

Зазвичай ми приходимо за пів години до відкриття магазину. Щоб налаштуватись на роботу і бути у гарному настрої, вмикаємо на колонці драйвову музику. Далі одягаємо форму і готуємось до відкриття: перевіряємо товари, цінники — робимо все, щоби бути повністю готовими до приходу клієнтів.

Наш магазин відкривається о 10:00. Нещодавно подивився на свій годинник і сам здивувався: у середньому за день я роблю близько 14 тисяч кроків і проходжу 10-13 км, і це не виходячи з магазину! За день ми спілкуємось приблизно із 400 покупцями. Під час повітряних тривог обов’язково виходимо в укриття, однак після тривог робота стає інтенсивніше — у цей час ми як у вулику літаємо навколо клієнтів. Проте питання повітряних тривог для нас принципове — на першому місці безпека (клієнтів і наша).

Підхід до клієнта

Головне у взаємодії з клієнтом — це щирість. Щоб розпочати спілкування із клієнтом, достатньо запитати «Як у вас справи?». Тоді людина дивиться на тебе не лише, як на консультанта.

У COMFY для цього розроблена програма «Ми за тебе». Це означає, що клієнт сам розповідає, за чим прийшов, а продавець-консультант сфокусований на виявленні потреби. Ціль продавців — не завантажувати людину непотрібною інформацією і питаннями, а підтримати клієнта у його виборі й, за потреби, підказати.

Як на мене, найважливіше розуміти, що клієнт приходить за емоцією. Товари однакові, але клієнта треба зацікавити та створити комфортну атмосферу. Мені подобається формат наших магазинів: у якому би місті наш клієнт не був, він відчуватиме себе, як у магазині біля свого дому — все так само, тільки інші продавці.

Кар’єрне зростання

У квітні буде рік, як я працюю у COMFY. Я не очікував, що за 11 місяців хлопець без повної вищої освіти може стати спершу продавцем, який до того не продавав техніку та електроніку, а потім ще й заступником директора магазину. На щастя, в компанії є Школа кадрового резерву, де кандидатів готують до наступних кроків кар’єрними сходами.

За час роботи я дуже змінився і більше зрозумів про себе: потрібно не боятись пробувати, навіть якщо лячно, та виходити із зони комфорту задля власного розвитку. Всі знання набуваються, вивчити інформацію про техніку — не проблема. Головне — твій підхід і як ти себе мотивуєш. А клієнт завжди відчуває, якщо продавець працює із задоволенням.