Як бути: весь час «поганяти батогом» і висловлювати все своє невдоволення колегам і підлеглим або «пригощати пряником» і тільки хвалити за досягнення? Work.ua розповідає, як зберегти баланс між критикою і похвалою і як це буде впливати на мотивацію.

Чим хороша похвала

Приємні слова викликають в мозку ті самі позитивні реакції, що і матеріальна винагорода. Мозку подобається похвала і він буде змушувати вас повторити успіх, щоб отримати нову дозу дофаміну.

Плюс, похвала сприяє запам’ятовуванню і повторенню різних дій. Отож це відмінний стимул рости і розвиватися.

Що не так з похвалою

Якщо людину перехвалити, вона почне чекати позитивну оцінку після кожної дії, а не отримавши її, засмутиться і втратить мотивацію працювати над собою і виконувати навіть найпростіші завдання.

Можлива і ще одна реакція — співробітник перестане вірити в себе, тому що повторити успіх, який подарував йому бажану високу оцінку, на його думку, неможливо. Це теж загрожує зупинкою активної діяльності.

У чому переваги критики

Критична оцінка запам’ятовується сильніше, ніж похвала. Ми ще кілька місяців можемо прокручувати у себе в голові навіть найбільш незначне зауваження, однак приємні слова забуваємо вже наступного дня. За це треба сказати «дякую» еволюції, це вона оберігає нас так від небезпек зовнішнього світу. Тож це не песимізм, це інстинкт самозбереження.

Таку особливість людського мозку можна використовувати і для мотивації. Якщо м’яко вказати на недоліки виконаної роботи, співробітник найімовірніше виправить.

Як збалансувати «батіг» і «пряник»

У відгуку необхідно поєднувати похвалу і критику. Звучить дуже просто, але на ділі все не так легко.

В успішних командах на один негативний коментар завжди припадало близько шести позитивних.

Це не означає, що критику потрібно обортати похвалою за принципом багатошарового «бутерброда». Як показують дослідження, він все одно не працює. Людина не сприймає належним чином ні позитивне, ні негативне повідомлення.

Звичайно, краще починати з позитивних новин, навіть якщо загальна ситуація в цілому не дуже.

Гарне повідомлення виглядає приблизно так: «Твої зусилля дуже цінні, спасибі за старання, давай ще трохи попрацюємо, зрозуміємо, чому і де виникла проблема та вирішимо її».

Чек-лист для правильного зворотного зв’язку

  1. Без лайки й образливих слів.
  2. Своєчасний. Відгук про роботу треба дати відразу після події, поки колеги не почали святкувати чи не залились гіркими сльозами.
  3. Конкретний. Ваші абстрактні фрази ніхто не прийме на свій рахунок, ви тільки налаштуєте всіх проти себе, тому говоріть не «Через вас все пропало!», а «У вашому кошторисі неправильний третій пункт, тому ми не зможемо сплатити всі матеріали і не закриємо проєкт вчасно».
  4. Говорити про майбутнє і про цілі. Дайте позитивну оцінку того, що сталося, перетворіть негатив на корисний досвід: «Наступного разу зробіть пробний тираж перед розсилкою запрошень».

Читайте також



1 коментар

Володимир Моносюк 29.01.2020, 16:02
Це все залежить від людини (працівника та керівника). Від того, чи працьовитий чи лінивий працівник. І від того, чи адекватний керівник.

Щоб залишити коментар, потрібно увійти.