Безумовно, пандемія змінила наше життя. Ці зміни ми бачимо щодня — антисептики, маски, соціальна дистанція. Проте є низка речей, які неможливо побачити одразу, — погіршення ментального здоров’я. Рівень тривожності зріс у багатьох, і часто це сильно впливає на якість роботи. Як же допомогти персоналу та компанії? Ірина Брижак, директорка департаменту персоналу METRO Cash & Carry Ukraine, спеціально для Work.ua розповіла про запуск сервісу підтримки співробітників.

Ірина Брижак
Ірина Брижак
директорка департаменту персоналу METRO Cash & Carry Ukraine

У METRO Cash & Carry Ukraine ми розпочали впровадження wellbeing-стратегії та в обставинах пандемії вирішили її підсилити Employee Assistance Program (EAP). Завдяки цьому сервісу підтримки співробітників корпоративний бізнес отримав інструмент для покращення організаційного добробуту співробітників: ментального, фінансового, фізичного. Але про все по черзі.

Чому ми вирішили запустити EAP

Ключовою компетенцією METRO Cash & Carry Ukraine є підприємництво. А це про гнучкість, швидкість реакції, вміння ризикувати та відкритість мислення. З одного боку, це робить нас ближчими до нашого «ключового» клієнта — незалежного підприємця, з іншого — вимагає постійних надзусиль, щоб витримувати швидкість та працювати в умовах невизначеності й постійних змін.

У 2016 році ми мали високопрофесійну, залучену команду, яка, проте, постійно змінювалася через вигорання. Ми зрозуміли, що нам не вистачить традиційних інструментів мотивації співробітників і треба робити фокус на загальний добробут людини.

Завдяки дослідженню Towers Watson ми додали у трансформаційну стратегію три ключові компоненти добробуту (wellbeing): фізичне, ментальне та соціальне здоров’я. Цього року через пандемію було додано ще один — фінансовий. Ми почали вчити компанію та працівників довіряти одне одному, дбати про себе й інших, адже без довіри неможливо побудувати human centric культуру.

Зміна ціннісної пропозиції була спрямована на підтримку фінансової стабільності та здоров’я:

  • у нас з’явилися медичні огляди для різних категорій співробітників залежно від статі та віку;
  • ми переглянули наповнення програми медичного страхування на основі демографічних даних компанії — у нас працює приблизно 70% жінок, середній вік працівників — 37 років;
  • поступово почали робити фокус на ментальному здоров’ї: організовували навчання для розвитку емоційного інтелекту, проводили регулярні wellbeing-семінари, йога-класи, запрошували дієтологів тощо.

Як знаходили підходи до різних категорій співробітників

Серед офісних співробітників інструменти організаційного добробуту впроваджувати легше, ніж серед співробітників масових позицій. Останні сприймали такі ініціативи з осторогою. Тому для роботи з цією категорією наших колег ми почали шукати інші підходи: будуємо комунікацію, в центрі якої визнання їхньої важливості у роботі компанії, подяка і повага.

Пандемія показала, що й офісні працівники, й співробітники масових позицій відчували сильнішу потребу підтримувати себе у ресурсному стані фізично та психологічно. Однак запити у них різні. Офісні співробітники, які залишилися вдома, нарікали на підвищення рівня стресу, тривожності, розмитість кордонів між домом і роботою, бажання повернутися до звичного життя. Співробітники ж на масових позиціях (наприклад, у магазинах), навпаки, боялися йти на роботу через ризик захворіти.

Звісно, з першого дня пандемії всі співробітники магазинів були повністю забезпечені засобами індивідуального захисту та захищені додатковими бар'єрами на касах, але це не зменшило рівень страху і стресу.

Було очевидно, що на стан співробітників впливають психологічні чинники, тому сервіс EAP потрібен нашій компанії. Перед запуском EAP ми провели програму «Велике перезавантаження» з Юноною Лотоцькою для роботи зі стресом. Також запитали співробітників, чи готові вони працювати з психологом, і побачили, що на такі консультації є запит.

Особливість роботи сервісу підтримки співробітників у METRO

Питання, як «продати» EAP менеджменту компанії, перед нами не стояло. Ми керувалися тим, що через епідемічну ситуацію зросли випадки домашнього насилля; через невизначеність та неможливість жити у звичному ритмі багато людей знаходяться у постійному стресі, відчувають соціальну ізольованість та нестачу спілкування. Запустивши програму, ми надали можливість кожному співробітнику анонімно звертатися за фаховою психологічною підтримкою.

Ті, хто наважився на першу консультацію, продовжували роботу з психологом. Перше звернення — безкоштовне, далі співробітник має брати мінімальну фінансову участь в оплаті консультацій. Сума, яку сплачує співробітник, символічна.

Фінансова участь в оплаті консультацій — це частина терапії. Для результативності програми важливо, щоб людина свідомо зверталася за допомогою, а не тому що за це заплатила компанія. Також завдяки участі в оплаті ставлення до консультацій серйозніше, збільшується їхня цінність. Крім того, співробітники активніше надають фідбек про якість послуги, за яку частково сплатили.

На кого розрахована програма

EAP актуальна для всіх категорій співробітників, бо у кожного є свої потреби.

Зараз у нашій компанії програмою користуються співробітники масових позицій та молодший менеджмент, топи ще не брали у ній участі.

Щоб мотивувати людей дбати про свій добробут, варто працювати над комунікацією всередині компанії:

  • говорити про ментальне здоров’я з різними групами співробітників треба їхньою мовою;
  • простіше комунікувати на тему ментального здоров’я зі співробітниками офісу, які переважно мають вищий рівень освіти;
  • для комунікації зі співробітниками масових позицій потрібна інша тактика. Вони бояться різких змін. Для них пріоритет — це фінансова стабільність. Тому навички піклування про ментальне здоров’я серед них дуже слабкі. Однак ми вкладаємо багато зусиль у комунікацію та наголошуємо, що про себе варто піклуватися, і помічаємо повільну, але позитивну динаміку.

Зараз ми розмірковуємо над тим, щоб EAP також надавала підтримку людям, котрі мають залежності чи розлади харчових звичок.

Результати, які ми отримали

EAP працює вже понад 5 місяців. За цей час ми точно можемо сказати, що програма ефективна, і ось результати, про які варто згадати:

  • вона мотивувала багатьох наших співробітників вперше у житті звернутися до психолога та одержати високопрофесійні послуги у сфері психологічного здоров’я. Це важливе особистісне досягнення людини, однак це не менш важливий результат і для компанії-роботодавця, і для всього суспільства;
  • EAP відкрила доступ співробітникам, зокрема масових позицій, до психологічної підтримки. Адже одержання такої допомоги пов’язане не лише з усвідомленням її потреби, а й з відчутними фінансовими витратами, а також проблемою нестачі кваліфікованих спеціалістів, особливо у регіонах.

Дуже важливо розуміти, що EAP не тільки допомагає співробітникам залишатися здоровими, але й акцентує увагу на викликах у сфері ментального добробуту, з якими наразі має справу українське суспільство, і розширює доступ до психологічної допомоги в Україні.


Читайте також