Work.ua спільно з Олексієм Слюсаренком, керівником відділу бізнес-навчання Comfy, фасилітатором, тренером українських та міжнародних освітніх проєктів, випустили курс про навчання персоналу.

У цьому уроці поговоримо про інструменти навчання: лекції, семінари, тренінги.

Інструменти навчання, які використовуються в корпоративному світі

До них належать:

  • лекції;
  • семінари;
  • тренінги;
  • самостійне навчання;
  • ділові ігри;
  • тимчасові ротації;
  • електронні курси;
  • відеоуроки;
  • наставництво;
  • коучинг.

Цього разу детально розглянемо перші три з них, а у наступних уроках — останні.

Лекції, семінари й тренінги зібрані в один урок не просто так, а тому що їх часто плутають між собою та використовують не за призначенням. Розберімося, що це за методики та як ними правильно користуватися.

Лекції

Це класичний, знайомий усім, хто був студентом, спосіб донесення інформації. Лектор, він же тренер або експерт, ділиться зі слухачами теоретичними знаннями на тему навчання. 

Основні характеристики лекції:

  • монолог експерта;
  • мінімальний інтерактив; 
  • великий об'єм теоретичного матеріалу;
  • може бути як офлайн, так і онлайн.

Багато з нас асоціюють лекцію з чимось нудним. Зазвичай це пов'язано з відсутністю харизми у викладачів. Але насправді цей інструмент дуже дієвий, просто ним треба правильно користуватися. Лекція може бути корисною, коли необхідно швидко дати великий обсяг теоретичного матеріалу для групи.

Три способи провести лекцію ефективніше:

  1. Сформувати запит в аудиторії. Коли всі слухачі однаково добре розуміють важливість та практичність тієї інформації, яка лунатиме на лекції, вони слухатимуть уважніше, конспектуватимуть, ставитимуть запитання. Результати атестації можуть допомогти сформувати такий запит. Поясніть працівникам, чому ця інформація важлива, як вона допоможе їм працювати краще, як вона пов'язана з результатами атестації. Сфокусувати увагу аудиторії на старті лекції допомагає вступне слово від керівника.
  2. Зробити яскраві наочні матеріали. Яскраві слайди презентації, цікаві відео, візуалізація на фліпчарті — все це допомагає суттєво підняти коефіцієнт запам'ятовування інформації. 
  3. Видати слухачам після лекції конспект або презентацію. Також можна зробити тести. Це допоможе пролонгувати ефект від лекції.

Практична порада: лекція як інструмент навчання найкраще працює зі зрілими, дорослими менеджерами й майже ніколи не працює з лінійним персоналом. Для останніх варто використовувати інструменти з більшою кількістю інтерактиву.

Семінари

Ця форма навчання також має свої особливості:

  • об’єм теорії менший;
  • достатня кількість інтерактиву;
  • семінар — це продовження лекції;
  • може бути як офлайн, так і онлайн.

У кращому разі на семінарах обговорюють той матеріал, який попередньо був даний на лекції. Завдання тренера на семінарі не просто ділитися теоретичною інформацією, але й провокувати дискусії та обговорення теми, практичних кейсів. Під час таких обговорень тренер може помітити, чи все зрозуміли слухачі.

Поради з підвищення ефективності семінарів такі самі, як щодо лекцій.

Семінари в онлайні, або вебінари, проводити можна і навіть потрібно. Тільки не забувайте звертати увагу на залученість учасників.

Тренінги

Тренінг — це похідна від лекції та семінару. Якщо мета лекції — дати теоретичну інформацію слухачам, а семінару — допомогти їм краще цю інформацію зрозуміти, то мета тренінгу — навчитися використовувати отриману інформацію та відпрацювати конкретне уміння. Тренінг поєднує в собі елементи і лекцій, і семінарів, і навіть фізичних вправ. Тому сам по собі є досить складним і специфічним інструментом.

Повноцінний тренінг можна провести тільки офлайн. 

Олексій рекомендує таку структуру тренінгу:

  • вступна частина з поясненням цілей і завдань тренінгу;
  • пояснення структури навчання;
  • айсбрейкери;
  • основна частина;
  • завершення та підбиття підсумків.

Основну частину тренінгу доцільно заповнити таким чином:

  • 25% — елементи лекції. Освіжіть у пам'яті учасників теоретичні знання. Тут допоможе презентація чи додаткові матеріали.
  • 25% — елементи семінару. Зберіть актуальні бізнес-кейси, що стосуються теми, розподіліть учасників на групи та кожній групі дайте один кейс на опрацювання. Після цього запитайте групи, як вирішувати той чи інший кейс.
  • 50% — відпрацювання конкретних умінь. Заздалегідь підготуйте вправи, які можна опрацювати в парах або групах. Найголовніше — всі ці вправи повинні бути максимально наближені до того уміння, якому ви присвятили тренінг. Переходячи від однієї вправи до іншої, не забувайте давати групі зворотний зв'язок: що вони зробили добре, а над чим ще варто працювати.

Говорячи про тренінги, Олексій використовує саме слово «уміння», а не «навички», тому здобути навички на тренінгу неможливо. Розвинути їх можна, тільки практикуючи набуті уміння в реальних умовах. Навички — це вміння, доведені до автоматизму. Лише постійне застосування нового вміння на практиці, в робочих умовах, і формує навички.

< Перейти до попереднього уроку           Перейти до наступного уроку>