Work.ua спільно з Олексієм Слюсаренком, керівником відділу бізнес-навчання Comfy, фасилітатором, тренером українських та міжнародних освітніх проєктів, випустили курс про навчання персоналу.

Продовжуємо говорити про інструменти навчання. У цьому уроці розглянемо самонавчання, ділові ігри та тимчасові ротації.

Самонавчання

Основна ідея самонавчання зрозуміла з назви цього інструмента. Та разом з тим постає головне питання — як зробити так, щоб співробітник сам хотів навчатися?

Сформувати запит на самостійне навчання допоможе індивідуальний план розвитку. При його складанні дуже важливо заздалегідь домовитися зі співробітником про те, що розвиток його компетенцій та індикаторів поведінки буде залежати від того, наскільки якісно й часто він зможе займатися самонавчанням.

Найбільш популярні методи самостійного навчання співробітників:

  • Бізнес-література — класична форма самонавчання. Вона доступна і відносно недорога. Її недоліком можна назвати недостатню практичність, бо тільки дуже зрілий та свідомий співробітник зможе перекласти теорії з книжок на реальні бізнес-задачі.
  • Зовнішні курси й тренінги. Перевагою цієї форми буде не лише отримання більш практичної інформації, а й розширення професійного бекграунду завдяки знайомствам із професіоналами з інших компаній. З можливих недоліків — недостатня якість або практичність контенту.
  • Онлайн-платформи. Ця форма навчання показує найкрутішу динаміку. Перевагою курсів на онлайн-платформі може бути якість контенту, дозована подача інформації, наявність продуманих точок контролю та досвід взаємодії із зовнішнім експертом-практиком. Недолік — втрата інтересу до навчання вже за декілька занять після старту.

Ділова гра

Ділова гра — це імітація робочого процесу, тобто спрощене відтворення реальної робочої діяльності. По суті, перед учасниками постають завдання, аналогічні до тих, що вони розв’язують щодня.

Ділові ігри використовуються для комплексного розвитку менеджерів, вони дають змогу не лише навчати співробітників, а й регулярно оцінювати важливі компетенції. Серед них:

  • Оцінка рівня володіння hard skills.
  • Оцінка особливостей мислення.
  • Оцінка рівня soft skills і комунікативних навичок.

Ділові ігри досить складні в підготовці та проведенні. Якщо у вашій HR-команді немає фахівця, який може зробити дизайн такої гри й продумати логіку оцінки якостей співробітників, то це варто сміливо делегувати зовнішнім експертам.

Тимчасові ротації

Це переведення співробітника з однієї структурної одиниці компанії в іншу з метою обміну досвідом і навчання. Окрім того, якщо така ротація була спланована якісно, в підсумку можна очікувати й на зростання бізнес-показників.

У корпоративному світі існує практика тимчасових ротацій як для окремого співробітника, так і для цілих команд.

Наприклад, у продажах дуже ефективною є схема тимчасових ротацій цілої групи досвідчених, успішних продавців у магазин з великою кількістю слабких працівників або новачків. Від цього ви отримаєте тільки профіт: обмін досвідом, навчання слабких працівників сильнішими, зростання бізнес-показників, а у керівників на місцях з’являється конкретне розуміння потенціалу певної торгової точки.

Складові успішної тимчасової ротації:

  • Учасники повинні мати й розуміти чітку ціль: що ви очікуєте від співробітників в іншому підрозділі компанії? Як будете оцінювати їхню успішність?
  • Підготовка сторони, що приймає. Докладно поясніть співробітникам, чому саме до них їдуть «гості», який план взаємодії та які спільні цілі цього проєкту.
  • Адаптація на новому місці.
  • Базовий тимбілдинг — і для сторони, що приймає, і для тих, хто приїхав навчатися. Навіть одна спільна вечірка здатна закласти основу для плідної співпраці. І навпаки, відсутність базового взаєморозуміння може стати причиною провалу проєкту. Робота з результатами.

Також не забувайте про зворотний зв’язок для сторони, що приймає, та конкретний план розвивальних дій.

<Перейти до попереднього уроку                 Перейти до наступного уроку>