Work.ua спільно з Олексієм Слюсаренком, керівником відділу бізнес-навчання Comfy, фасилітатором, тренером українських та міжнародних освітніх проєктів, випустили курс про навчання персоналу.

Це завершальний урок курсу. З нього ви дізнаєтесь про десять трендів корпоративного навчання, способи вимірювання його ефективності та основні принципи побудови якісної системи навчання в компанії.

Оцінка ефективності навчання

Це одна з найскладніших тем не тільки в HR, а й загалом у світі корпорацій. Іноді важко зрозуміти, який саме фактор вплинув на співробітника і наскільки велика роль саме навчання. Проте якість та ефективність навчання можна та треба оцінювати. 

Метрики вимірювання ефективності навчання:

  1. Оцінка якості проходження навчання співробітником. Передбачає аналіз оцінок за тести, іспити й так далі.
  2. Зворотний зв'язок від співробітника. Запитайте учасників, чи сподобалося їм навчання, чи було корисним, чи допомагає воно їм у розв'язанні бізнес-задач.
  3. Зворотний зв'язок від керівника. Дізнайтеся в керівників, чи допомагає навчання робити бізнес-процеси ефективнішими, чи бачать вони прогрес у своїх підлеглих завдяки навчанню.
  4. Зворотний зв'язок від клієнтів. Якщо навчання пов'язане з обслуговуванням клієнтів, «барометром» його ефективності можуть стати зміни показників eNPS, CSI, кількості скарг.
  5. Динаміка бізнес-результату того процесу, якому навчався співробітник. Це найважливіша метрика. 

Проаналізувавши усі ці п'ять метрик, можна розробити гіпотези щодо ефективності навчання для конкретного співробітника. 

HR-и часто запитують: «Чому не можна дивитися тільки на динаміку бізнес-результату, адже це, здавалося б, найважливіша та найоб'єктивніша метрика?» Відповідь у тому, що на бізнес-результат, окрім навчання, впливає дуже багато інших факторів. 

Приклад: продажі конкретного співробітника значно зросли після навчання. Чи можна сказати, що це відбулося тільки завдяки навчанню? Ні, тому що на продажі могли вплинути сезонність, коливання курсу валют та інші фактори.

Тільки комплексний підхід з урахуванням усіх вищеперелічених метрик може дати об'єктивне бачення картинки: чи було навчання ефективним, чи вплинуло воно на бізнес-результат конкретного співробітника.

10 принципів успішного корпоративного навчання

У якості підсумку курсу Олексій пропонує враховувати наступні принципи при побудові системи корпоративного навчання:

  1. Залучайте до розробки стратегії та створення контенту для навчання керівників на місцях і представників бізнес-юнітів. Завдання HR-команди — ініціювати навчання, дібрати оптимальні формати та «вписати» його у процеси компанії. Але самостійно скласти якісний практичний контент HR-команда не в змозі, бо вона не є експертом з ключових бізнес-процесів компанії. Тому представники бізнес-юнітів і керівники на місцях — головні друзі та партнери HR-ів.
  2. Пам'ятайте, що навчання — це процес. Тому в нього повинні бути цілі, контент-план, точки контролю та зворотний зв'язок. 
  3. Зробіть навчання перш за все корисним, а не просто цікавим. Ідеальне навчання — це коли співробітники отримують знання, необхідні для розв'язання їхніх регулярних задач. 
  4. Ураховуйте три основні цілі навчання:
    - результативність;
    - ефективність;
    - сталий розвиток.
  5. Ставте собі три запитання під час вибору найкращого інструменту навчання:
    1) з якою групою співробітників я працюватиму: лінійним персоналом чи менеджерами?
    2) які цілі мого навчання?
    3) яких бізнес-результатів я хочу досягти завдяки навчанню?
  6. Перевіряйте себе. Зіставляйте цілі навчання та специфіку інструменту, який ви для нього дібрали — чи не помилилися ви? 
  7. Побудуйте систему зворотного зв'язку від керівників на місцях. Запитуйте в них, що виходить у співробітників після навчання, а що — ні.
  8. Розберіться, як побудований бізнес вашої компанії та процеси в ній. Без цього буде важко розібратися в аналітиці та дашбордах, щоб виявити потреби в навчанні, а також забезпечити необхідну якість навчання. А ще важче буде спілкуватися з керівниками на місцях.
  9. Регулярно спілкуйтеся з вашою цільовою аудиторією. Ставте запитання. Робота зі зворотним зв'язком від них дуже важлива для підтримки актуальності системи навчання.
  10. Навчайтеся самі. Проходьте курси й тренінги, спілкуйтесь з колегами з інших компаній. Це допоможе вам розуміти актуальну ситуацію з системами навчання в інших компаніях.

10 трендів корпоративного навчання майбутнього

  1. Маркетинг — частина процесу навчання. Навчання все більше потребує красивого паковання та правильної подачі, щоб зацікавити цільову аудиторію. Співпрацюйте з відділом маркетингу, щоб робити навчання модним та престижним.
  2. Зростання та універсалізація онлайну. Система дистанційного навчання з електронними курсами — це must have для кожної компанії.
  3. Кастомізація навчання. Це найголовніший тренд, на думку Олексія. У найефективніших компаніях це реалізовано вже сьогодні. Основна ідея кастомізації — урахування специфіки окремо взятого співробітника та надання йому можливості обирати порядок вивчення тем, тривалість та інтенсивність курсів. Здається, що масових планів навчання в майбутньому буде менше.
  4. Ітераційність. Уже зараз формати годинного-півторагодинного навчання відходять у минуле. Короткі та інтенсивні відеоуроки, наприклад по вісім-десять хвилин, — це оптимальний формат навчання, як здається зараз. Що коротшою буде одна порція розвивального контенту для співробітника, то легше він зможе користуватися здобутими знаннями та вбудувати навчання у своє повсякденне життя.
    Важливо, щоб такі короткі порції навчання з одного боку давали відчуття гнучкості та доступності, а з іншого — щоб вони складалися в логічну послідовність та давали розуміння всієї теми.
  5. Емоційність навчання. За увагу і час співробітника тренерам та спікерам доводиться конкурувати з Netflix, YouTube тощо. Тому емоційна частина навчання, яка допомагає залучити працівника, стає все важливішою. 
  6. Дизайн системи підтримки. Співробітникам стає все складніше доходити до кінця курсу. Це можна побачити на прикладі Coursera — лише 10% користувачів доходять до завершення курсу. Щоб ваші користувачі не «відпадали» в процесі навчання, важливо продумати систему підтримки. Це можуть бути інтерактивні точки контролю, цікаві тести, можливість обміну досвідом між усіма слухачами курсу. Досить цікаво, коли в рамках курсу створюється якась спільнота, учасники якої спілкуються під час навчання і можуть ділитися одне з одним своїм досвідом. 
  7. Залученість коуча. З одного боку ми всі бачимо високий темп переходу навчання в онлайн, і саме завдяки цьому зростає потреба в живому спілкуванні. Системи навчання майбутнього матимуть елементи взаємодії людини, що навчається, і її коуча, реальної живої людини, яка супроводжує курс. Це обумовить практичне використання інформації з курсу та мотивуватиме співробітника дійти до кінця.
  8. Кросплатформеність. Це не про далеке майбутнє — вже зараз потрібно так робити. Наприклад, щоб співробітник міг розпочати навчання в себе вдома зранку на планшеті, дорогою на роботу перейти в формат аудіо та слухати курс зі смартфона і вже на роботі завершити урок на ноутбуці.
  9. Використання елементів VR. Уже зараз у деяких компаніях шоломи або окуляри доповненої реальності допомагають змоделювати реальну ситуацію, щоб співробітник міг відпрацювати конкретні навички. Очевидно, що зі зниженням вартості таких гаджетів можна буде активніше використовувати їх у системах навчання. 
  10. Ваш варіант 🙂 Подумайте, який тренд майбутнього в системах навчання ви бачите вже зараз у своїй компанії або розумієте, що це точно стане реальністю.
< Перейти до попереднього уроку