У цьому уроці поговоримо про методи активного та пасивного пошуку персоналу. На вас чекає опис та приклади, плюси й мінуси обох методів, рекомендації з використання. А також відповідь на питання «Що обрати, якщо ви отримуєте недостатньо відгуків?» та інші корисні поради.

Конспект уроку 3

Поняття пасивного пошуку

Цей вид пошуку можна порівняти з теплими продажами. У такому разі кандидат першим робить крок вам назустріч. Наприклад, ви розміщуєте вакансію на якомусь ресурсі, й кандидати самі надсилають вам резюме або телефонують.

Методів пасивного пошуку є багато, але найефективніший з них — розміщення вакансії на job-сайтах.

Плюси пасивного пошуку:

  • велике охоплення кандидатів;
  • економія часу;
  • легше закриття масових вакансій.

При цьому пасивний пошук можна використовувати й для точкового підбору.

Поняття активного пошуку

Цей вид пошуку можна порівняти з холодними продажами — рекрутер сам виходить на зв’язок з кандидатом.

Активний пошук застосовується в наступних випадках:

  • пасивний не дав очікуваних результатів;
  • пошук «рідкісного» спеціаліста;
  • на ринку дуже мало потрібних нам фахівців.

Методи пасивного пошуку

  1. Job-сайти. Найефективніший та найпростіший метод. Ми рекомендуємо Work.ua. Адже в нас найінформативніша база резюме.
  2. Email-розсилки по вашій базі. База — це список кандидатів, з якими ви спілкувалися, але не взяли їх на роботу. Її можна вести у HR-системі або просто Excel-таблиці. Головне, щоб ви могли прослідкувати історію спілкування з кандидатом. Наприклад, хтось зі спеціалістів не підійшов вам, бо мав замало досвіду. А хтось був готовий вийти на роботу через пів року. Тож ви можете привласнити таким кандидатам статус «Резерв», щоб зв’язатись ними пізніше. Для розсилки вам потрібно обрати з бази найбільш підхожих кандидатів, керуючись статусами.
  3. Соцмережі. Ви можете розмістити вакансію на своїй сторінці, сторінці керівника, або у професійній спільноті. Останніх дуже багато у Facebook. У соцмережах можна також показувати таргетовану рекламу.
  4. Професійні майданчики. Сайти з корисною або цікавою інформацією для спеціалістів. Наприклад, для українських розробників це сайт DOU.ua. На таких сайтах, як правило, існує окремий розділ для вакансій.
  5. Онлайн-ЗМІ, у яких ви можете розмістити свої вакансії. Наприклад, ain.ua, MCtoday.
  6. Сайти для фрілансерів. Наприклад, український freelance.ua або міжнародний upwork.com. На цих сайтах є вірогідність знайти людину на повну зайнятість. Або, якщо у вас дуже термінова вакансія, ви можете взяти спеціаліста на тимчасову роботу, поки будете займатись подальшим пошуком.
  7. Реферальна програма. Потужний метод закриття вакансій, який полягає в тому, що ваші співробітники рекомендують своїх знайомих на вакантні місця у вашій компанії. У разі, якщо рекомендація вдала та знайомого беруть на роботу, то співробітник отримує бонус.
  8. Контекстна реклама. Є декілька різновидів такої реклами. Наприклад, ваша вакансія може показуватися у результатах пошуку Google, у мобільних застосунках, на web-ресурсах, що за тематикою є близькими до теми вашого рекламного оголошення.
  9. Робота з навчальними закладами. Цим методом варто користуватись, якщо ви готові взяти на роботу кандидатів без досвіду. Можна відвідувати навчальні заклади з лекціями або влаштовувати у них ярмарки вакансій.

Методи активного пошуку

  1. База резюме на job-сайтах. Коли будете шукати кандидатів на Work.ua, користуйтеся фільтрами пошуку. Вони допоможуть зробити запит точнішим.
  2. Особиста база рекрутера. Якщо email-розсилка не дала бажаних результатів, можна перебрати базу та точково зв’язатися з найбільш підхожими кандидатами.
  3. Профільні заходи. Ви можете відвідувати їх та знайомитись з учасниками або ж знаходити інформацію про спікерів та зв’язуватись з ними.
  4. Соцмережа LinkedIn. Можна шукати кандидатів у цій соцмережі. Така послуга платна. Щоб зробити це безплатно, скористайтесь X-ray пошуком (X-ray з англ. — «рентген»). Він «сканує» сайт на наявність ключових слів. Ви можете ввести свій пошуковий запит на цьому ресурсі. У результатах пошуку ви побачите профілі кандидатів у LinkedIn.
  5. Сайт GitHub — майданчик для пошуку ІТ-спеціалістів. На ньому можна шукати кандидатів як мінімум двома способами:

    Advanced search (просунутий пошук). Для пошуку у формі за цим посиланням слід заповнити поля «Written in this language» та «Working in this language», вказавши мову програмування, якою повинен володіти кандидат.

    Git-awards (Git-нагороди). За цим посиланням можна знайти айтішників, використовуючи фільтри за напрямом діяльності та містом.
  6. Сайт Stack Overflow — ресурс з питаннями та відповідями для
    ІТ-спеціалістів.
  7. Сайт behance.net — ресурс для дизайнерів.

    Для результативного пошуку на різних сайтах варто використовувати boolean search (логічний пошук). Він передбачає написання пошукового запиту з використанням спеціальних операторів (слів та символів), які обмежать коло пошуку. Завдяки цьому ви отримуєте саме ті результати, які хотіли. Основні оператори такі:

    " " (лапки) для пошуку точної фрази. Наприклад, ви хочете, щоб у результатах пошуку відображалась саме ця фраза: «Менеджер з продажів у Києві». Узявши її в лапки, ви побачите результати тільки з посиланнями, в яких є всі ці слова.

    OR (з англ. — «або») для пошуку одного зі слів або обох слів одразу. Наприклад, кандидати можуть по-різному вказувати назви міст у своїх профілях і писати «Київ» як «Kiev» або «Kyiv». Оператор OR допоможе вам побачити різні варіанти в результатах пошуку.

    AND (з англ. — «і») для пошуку одразу за декількома словами. Результати тільки з одним зі слів не будуть виводитись. Наприклад, вам необхідно знайти саме бухгалтера-аудитора, а не бухгалтера чи аудитора окремо. Завдяки оператору AND ви побачите в результатах пошуку профілі, де вказані обидва слова.

    Site: (з англ. — «сайт») для пошуку на певному сайті. Завдяки використанню цього оператора ви отримаєте результати тільки з потрібного вам сайту.

    () Дужки використовуються для відокремлення різних частин запиту одна від одної, як в математиці. Якщо ви хочете використати кілька операторів в одному запиті та застосувати їх для різних слів, то слід скористатися дужками. Вони знадобляться, коли ви, наприклад, шукаєте фахівця за двома назвами професій та кількома обов’язковими навичками.

    Отже, приклади:

    1) ви хочете знайти на сайті Stackoverflow профілі київських Python-розробників, які володіють фреймворком Django. Ваш запит може виглядати наступним чином:
    site:stackoverflow.com python and django and (Kiev or Kyiv)

    2) ви шукаєте на сайті LinkedIn бухгалтерів з міста Харків. Ваш запит може бути таким:
    site:linkedin.com бухгалтер and (Kharkiv or Харьков)
  8. Месенджери: професійні чати у Slack, Telegram. Можна долучитись до них та запропонувати вашу вакансію.
  9. Нестандартні місця: TikTok та Clubhouse. Важливо експериментувати з місцями пошуку, коли це доречно.

Карта пошуку

Її варто скласти перед початком пошуку.

Структура карти досить проста:

  • джерела пошуку:
  • бюджет;
  • тексти;
  • зображення.

Ось шаблон карти пошуку. Ви можете завантажити його на свій комп’ютер.

Вітаємо! Ви щойно закінчили третій урок з навчального курсу «Як шукати та наймати персонал». Будь ласка, поділіться вашими враженнями, це допоможе нам зрозуміти користь та ефективність уроків.

< Перейти до попереднього уроку                 Перейти до наступного уроку >