Вправа № 1: «Продати» свою роботу

Попросіть колегу описати свою роботу так, як ніби він/вона рекламує її сторонній людині. Завдання — описати максимально докладно й конкретно всі плюси.

Співробітник має подивитися з боку на свою роботу й описати її так, щоб в інших виникло бажання отримати цю посаду.

Мета тут полягає в тому, щоби виділити сенс, який можна почерпнути з робочих завдань.

Потім запропонуйте клієнту подумати, чи можна пов’язати нинішні обов’язки з ширшою метою? Для того щоби полегшити відповідь на це питання, можна виконати наступну вправу.

Вправа № 2: Дійти до суті

Дайте співробітнику великий лист (формату А3 або А4), нехай розташує його горизонтально і зліва на аркуші напише одну задачу, яку йому доводиться виконувати на роботі і яка, на його думку, позбавлена ​​сенсу.

Потім попросіть колегу поміркувати: яка мета цього завдання, якого результату він/вона досягає, виконавши її. Нехай намалює стрілку вправо й запише відповідь.

Уточніть у співробітника: «Те, що ви написали, представляється вам цінним?» Якщо відповідь негативна, продовжуйте роботу. Задайте ще одне питання: «До чого веде цей результат?» Нехай намалює ще одну стрілку й запише відповідь.

Робота над кожним таким завданням, яке для співробітника здається безглуздою, триває доти, поки він не дістане вагомий для нього висновок.

У такий спосіб можна об’єднати всі малозначні види діяльності та робочі завдання з ширшою картиною, щоб замотивувати співробітника й надати йому енергії.

Вправа № 3: ​​Вільний лист

На додаток до перших двох вправ можна скористатися проєктивною методикою у форматі вільного письма. Попросіть колегу написати якомога більше продовження фраз:

  • «Я задоволений своєю роботою, коли...»
  • «Я розумію, що приношу користь на роботі, коли...»
  • «Я не помічаю, як проходить час, коли займаюся на роботі...»

Ця вправа дозволяє сфокусувати увагу на позитивних моментах роботи, а також зафіксувати фактори, які важливі для людини в її діяльності.

Один із найбільш корисних інструментів для роботи зі змістом і цінністю — піраміда логічних рівнів Роберта Ділтса. Її можна використовувати як спосіб пошуку діяльності, яка для людини була б наповнена змістом і цінністю. Якщо співробітник усвідомив, що поточна робота позбавлена ​​смислового навантаження, то за допомогою піраміди Ділтса можна сформувати розуміння образу тієї діяльності, яка буде відповідати критеріям цінності й смислів людини.

Ці вправи можна підлаштовувати під конкретну ситуацію, видозмінюючи й доповнюючи питання. Кожну з технік можна застосовувати як окремий інструмент, так і в комплексі з іншими вправами — кожна з них допоможе наблизитися до розв’язання проблеми втрату сенсу та замотивувати співробітника.


Читайте також