Система мотивації — це дуже важливий чинник підтримки лояльності співробітників. Якщо ви хочете, щоб ваша компанія розвивалася, вам потрібна лояльна команда.

Щоб ввести у себе в компанії систему заохочень, у кожного співробітника повинні бути чітко прописані обов’язки та завдання. Адже як оцінити, чи заслуговує він на якісь бонуси, премії або похвалу, якщо невідомо, що він взагалі мав зробити.

Якщо є зрозумілі завдання — є зрозуміле рішення по винагороді.

Всі варіанти мотивації співробітників можна розділити на два типи:

  • матеріальна мотивація — тобто грошова;
  • нематеріальна мотивація — так звані «плюшки».

Матеріальна, безумовно, має більш важливе значення, адже люди ходять на роботу насамперед для заробітку. Однак це не означає, що нематеріальні винагороди не працюють. Але давайте про все по черзі.

Що містить у собі матеріальна мотивація

Зарплата. Щоб ваші співробітники залишалися з вами якомога довше і працювали якомога продуктивніше, їхня зарплата повинна бути справедливою. Тобто:

  • зарплата фахівця повинна бути не нижчою за ринкову: якщо в схожій компанії, яка випускає схожий продукт, бухгалтер отримує умовні 10000 гривень, ваш бухгалтер справедливо може розраховувати на таку ж оплату праці;
  • якщо у вашій компанії два бухгалтери й вони виконують однакову роботу з однаковим результатом, справедливо, якщо вони будуть отримувати однакову зарплату;
  • якщо у вашій компанії два бухгалтери виконують однакову роботу, але один з них справляється краще, швидше, якісніше — він справедливо може розраховувати на додаткові бонуси та премії.

Крім того, справедливо з певною періодичністю (пів року-рік) переглядати зарплату колективу. Для цього варто оцінювати ситуацію на ринку, зростання цін, інфляцію.

Премії. Повертаючись до того, що у кожного співробітника повинні бути зрозумілі завдання і плани, премія може видаватися за перевиконання поставлених планів. Також премія може видаватися за успішний запуск проєктів, прикладені надзусилля, додаткову роботу тощо — на розсуд керівника.

Що стосується розміру премії, то про нього можна домовитися зі співробітником заздалегідь.

Наприклад, за перевиконання плану на 10% він може отримати 10% від зарплати. Або можна преміювати його без попередньої домовленості за якісь зверхрезультати.

Бонуси. Як правило, бонуси — це додаткові разові виплати, які можуть нараховуватися за загальні результати відділу, стаж роботи, особисті досягнення у роботі.

У деяких компаніях передбачаються виплати за кожні відпрацьовані 5 років. В інших — оплачувані поїздки за кордон. Також роботодавці практикують спільні поїздки всім колективом за досягнення річних планів.

Соціальний пакет, страховка. Оплата лікарняних, корпоративне медичне страхування теж вважаються матеріальною мотивацією співробітників.

За інших рівних, якщо у вашій компанії є страховка, а у конкурента немає, це значно підвищує вашу привабливість для кандидатів.

Знижки на продукцію або послуги компанії. Багато компаній пропонують своїм співробітникам великі знижки на свої товари та послуги. Це відмінний варіант підвищити лояльність колективу й отримати додаткових промоутерів власного бренду.

  • Наприклад, якщо ви займаєтеся продажем техніки, дайте співробітникам такі знижки, які не передбачені для інших покупців.
  • Якщо ви — власник спортзалу, подаруйте або компенсуйте співробітникам частину вартості абонементів.
  • Якщо ви розробляєте ігри, дайте співробітникам можливість купувати їх на вигідних умовах і т.д. 

Підвищення кваліфікації, навчання. Відвідування тренінгів і семінарів коштом компанії або з частковою компенсацією — це теж варіант матеріальної мотивації співробітників.

Коли компанія зацікавлена ​​в зростанні та розвитку колективу, це дає впевненість у вашій лояльності до співробітників. А значить, ви можете розраховувати, що вони стануть застосовувати отримані знання на користь компанії.

Квитки на різні культурні та розважальні заходи. Походи в кіно, на ковзанку, до філармонії або на гру в пейнтбол не тільки мотивують, але ще і згуртовують колектив. А в дружній атмосфері, як відомо, працюється набагато ефективніше. Тож не нехтуйте такою можливістю командоутворення.

Компенсація хобі та спорту. Якщо ваші співробітники у вільний час займаються танцями, грають в футбол або вивчають іноземні мови, ви можете розробити систему компенсації оплати їхніх хобі. Як правило, це не дуже витратно матеріально, проте працівники відчувають вашу участь і турботу. Можна компенсувати повну вартість, а можна визначити фіксовану суму або % компенсації.

Є й інші методи матеріальної мотивації.

Наприклад, в деяких компаніях доплачують тим співробітникам, які кинули палити чи не взяли відгулу за рік. В інших — видають додаткові кошти на благодійність і добрі справи.

Ви також можете розробити власну систему мотивації. Головне — щоб вона допомагала підвищувати ефективність роботи та лояльність співробітників.

Що містить нематеріальна мотивація

Нематеріальна мотивація — це той обсяг надпіклування, який перетворює роботодавця на партнера, а роботу — на улюблену справу.

Компанії, де передбачена нематеріальна мотивація співробітників, більш привабливі для претендентів, яким важливий особистий розвиток і досягнення загальних цілей.

Зворотний зв’язок від керівництва. Безпосередній керівник завжди повинен бути в контакті з персоналом. Людям важливо розуміти, що вони роблять правильно, де варто докласти більше зусиль і коли вони можуть розраховувати на вашу допомогу. Також у співробітників повинна бути можливість поділитися своїми ідеями та пропозиціями й бути почутими.

Похвала. Є дуже просте і зрозуміле правило роботи з персоналом: хвалити при всіх, сварити наодинці. Якщо ви завжди будете його дотримуватися, це допоможе завоювати авторитет у колективі й отримати репутацію справедливого начальства.

Але це ще не все. Похвала — відмінний мотиватор. Не забувайте хвалити своїх співробітників за маленькі звершення і великі досягнення. Не приймайте їхні успіхи як даність.

Коли люди чують слова подяки та похвали, це надає бажання працювати ще краще і розуміти, в якому напрямку рухатися.

Кар’єрне зростання. Якщо в компанії ростять персонал, тобто талановитим співробітникам пропонують переходити на високі посади, це мотивує всіх інших залишатися в компанії та працювати з більшим ентузіазмом.

Умови роботи. Зручний графік і комфортне робоче місце — важливий чинник для мотивації. Гарний офіс з печивом і кавою — це не просто картинка, це реальність, до якої час переходити всім. Те ж стосується виробничих підприємств, які мають забезпечувати своїх працівників зручною уніформою та необхідними умовами безпечної й комфортної роботи.

Довіра. Компанії, в яких є довірчі відносини між співробітниками та керівництвом, відрізняються особливою енергією й успішністю. Зрозуміло, ви не зобов’язані ділитися з усіма подробицями фінансового звіту, але вам точно не завадить тримати команду в курсі основних планів та інформації про конкурентів, щоб мотивувати разом йти до нових звершень.

Зрозуміле планування. Коли команда знає, до якого результату потрібно прийти наприкінці певного періоду (місяць, квартал, півріччя, рік), це дозволяє грамотно розподілити сили й завдання, залишатися в тонусі та планомірно йти до мети.

Якщо ви самі не знаєте, до чого повинні прийти, то не варто очікувати від команди зібраності та високої мотивованості.

Також до нематеріальної мотивації можна віднести:

  • місію та цінності компанії;
  • спілкування всередині колективу, дружню атмосферу;
  • створення корпоративної спортивної команди та клубів за інтересами;
  • спільні корпоративи й свята;
  • можливість виступів на професійних заходах;
  • можливість брати участь у благодійних та соціальних заходах тощо.

Створіть свою систему мотивації та допоможіть колективу стати командою. Адже успіх вашої компанії насамперед залежить від того, які люди в ній працюють. І якщо вам вдасться об’єднати навколо себе людей, які поділяють однакові цінності, й створити для них комфортні умови роботи, шанси на успіх значно зростуть.


Читайте також