Війна — це величезний стрес. Співробітники майже щодня можуть бути свідками страшних подій, хтось змушений виїжджати, дехто продовжує виконувати завдання під постійним гулом повітряних тривог. Усі ці фактори призводять до зниження продуктивності працівників, що безпосередньо впливає на добробут компанії та виконання планів.

Організаційний психолог-консультант Олександр Конев поділився з читачами Work.ua, як роботодавцям підтримувати здоровий психологічний клімат у компанії та зберегти рівновагу в колективі, щоб бізнес залишався на плаву.

Олександр Конев
Олександр Конев
організаційний психолог-консультант

Згідно з опитуванням Gartner, 32% компаній у світі розширили чинні програми з підтримки психічного здоров’я. Найпопулярніші практики: тематичні лекції та воркшопи (наприклад, зі стресостійкості) та впровадження психологічного консультування онлайн.

Карантин повпливав на цю статистику, бо ще з початку пандемії в березні 2020 року близько 5% організацій ввели нові програми турботи про психічне здоров’я як негайної реакції на кризову ситуацію.

Оскільки українці майже одразу після епідемії стикнулися з повномасштабною війною росії проти України, це ще раз вдарило людей по психологічному стану і збільшив ризик тривожних розладів та настрою, а це прямо впливає на зниження працездатності. Є дослідження, які це підтверджують. 

До того ж з початком вторгнення втрачено 5 мільйонів робочих місць. Постає актуальне запитання, як зберегти працівників та адаптувати під нові умови.

Рекомендації керівникам та тимлідам

Мінімізуйте стрес. Будьте більш гнучкими та лояльними до своїх працівників, бо вони зараз відчувають, м’яко кажучи, певні труднощі. У людей має бути почуття безпеки на робочому місці. Якщо цього відчуття немає, у членів команди когнітивний дисонанс — мозок їм підказує, що безпека є пріоритетом, а керівник своїм авторитетом тисне, нападає і змушує зберігати продуктивність.

Налагодьте комунікацію між членами команди, починаючи від суперечок в офісі та в середині колективу, закінчуючи планом взаємодії з працівниками, які зараз знаходяться в інших країнах. Організуйте комунікацію, візьміть фокус на першочергових проєктах, дотримуйтесь стратегії.

Відзначайте досягнення. Не ігноруйте, а навпаки, акцентуйте на мінімальних досягненнях робітників. Дозвольте команді в ці особливі часи самій диктувати, на що вона спроможна. Уявімо, що до війни план продажів був Х умовних одиниць. Якщо це умовні 0,7Х, то нехай так і буде, знизьте планку.

Залучайте корпоративного психолога. Такого спеціаліста можна наймати для групової чи індивідуальної роботи. Як альтернатива, ви можете домовитись з психологічними центрами, оплачуючи відвідування працівників чи додавши послуги психолога в страхування.

Рекомендації HR-відділу

Підвищуйте кваліфікації HR. Буде великим плюсом, якщо HR у компанії має навички та досвід психологічного консультування. Тому підвищення кваліфікації в цьому напрямку дасть змогу менеджеру по роботі з персоналом краще підтримувати команду. Але один HR може не впоратись з колективом, враховуючи емоційно складні запити, буде велике навантаження. Тоді є сенс долучити психолога.

Займіться психологічною освітою. Компанії варто впровадити групові дзвінки та онлайн-тренінги, де, наприклад, фахівець з психології зможе поспілкуватися з людьми, дізнатися, що вони відчувають і чому, зможе розповісти про інформаційну гігієну та певні психологічні техніки для самодопомоги.

Консультуйте. У випадку кризового стану, коли людина під час роботи починає плакати чи дізнається про травматичну подію, треба надати можливість відвідати індивідуальну консультацію у HR за бажанням. Менеджеру з найму для цього варто заручитись мінімальною інформацією кризової екстреної психологічної допомоги, мета якої — вислухати, підтримати, дати відчуття безпеки.

Проводьте командні заходи. Організовуйте різні активності, щоб підтримувати дух співробітників, давати почуття об’єднаності, залученості. Під час цих заходів тримайте руку на пульсі, спілкуючись з тимлідами, щоб відстежувати продуктивність різних працівників, їхній емоційні стани.

Не забувайте підтримувати Україну. Коли ваша команда бачить, що ви збираєте кошти та допомагаєте ЗСУ, — це мотивує та надихає. Не зупиняйтеся і не втомлюйтеся комунікувати про черговий транш чи донат на армію — кожен із них є важливим. Не мовчіть про те, що ваш бізнес робить і буде робити для наближення нашої перемоги.

Користь від заходів психологічної підтримки співробітників

  • У працівників стабілізується психологічний стан, знизиться рівень депресії та вигорання, повернуться сили для продуктивної роботи.
  • Підвищення продуктивності позитивно вплине на виконання робочого плану.
  • Подібні заходи з психологічної підтримки виводять компанію на новий рівень та роблять її ще привабливішою, бо ви піклуєтесь про своїх співробітників й вони це відчувають і цінують.
  • Підвищення адаптації працівників до нових умов і збереження робочих місць.
  • Створення позитивної атмосфери в компанії та відчуття об’єднання.

Отже, ви можете скористатися цілим комплексом заходів для відновлення продуктивності команди. Досвід іноземних компаній показав важливість впровадження психологічних заходів та спеціалістів психологів. Не варто на це заплющувати очі та думати, що команда якось сама впорається, або депресія та виснаження — це прості балачки від ліні.

Якщо ви не підіймали питання психологічної допомоги у себе в компанії, то саме зараз час це зробити.


Читайте також