Інна Кострицька, керівник практики трудового права, радник, ЮФ INTEGRITES
Інна Кострицька, керівник практики трудового права, радник, ЮФ INTEGRITES

7 квітня 2023 року Кабінет Міністрів України затвердив Постанову № 318, якою вніс зміни до Положення про територіальні центри комплектування та соціальної підтримки (ТЦКСП). Зокрема, були уточнені повноваження ТЦКСП щодо оповіщення та призову на військову службу.

Відтепер ТЦКСП здійснюють заходи оповіщення та призову громадян (крім військовозобов’язаних та резервістів СБУ та Служби зовнішньої розвідки):

  • на військову службу за призовом осіб офіцерського складу;
  • на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період (зарахованих до військового оперативного резерву);
  • на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період (незалежно від місця їхнього перебування на військовому обліку).

Нагадаємо, що військовий облік в Україні здійснюється за задекларованим (зареєстрованим) місцем проживання, за місцем роботи (служби) або навчання особи. У зв’язку з цим донедавна питання щодо законності вручення повісток не за місцем реєстрації або роботи військовозобов’язаного було предметом правової дискусії, а інколи й судових спорів.

Відтепер ТЦКСП отримали законодавче підґрунтя вручати повістки й здійснювати призов на військову службу незалежно від місця перебування особи на військовому обліку, тобто фактично будь-де.

З одного боку, зрозуміла мета таких змін — боротьба з «ухилянтами». З іншого — це створює правову невизначеність і низку питань щодо роботи нового механізму.

Запроваджені зміни викликають занепокоєння як у військовозобов’язаних працівників, так і у роботодавців, зокрема, якщо робота першого має роз’їзний характер або пов’язана з відрядженнями.

Окрім того, запроваджені зміни не узгоджуються зі станом цифровізації військового обліку в країні та порядком виписки повісток. Так, згідно з Постановою Кабінету Міністрів № 1487, обов’язковим реквізитом повістки є посилання на розпорядження керівника ТЦКСП, тобто заповненню повістки має передувати відповідне рішення керівника щодо здійснення оповіщення особи.

Водночас тепер немає повної електронної інформаційної взаємодії між різними ТЦКСП. Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов’язаних та резервістів (ЄДРПВР) знаходиться лише у стадії наповнення. Тому «чужі» ТЦКСП зазвичай не мають доступу до облікових даних та історії взаємовідносин з ТЦКСП особи, яка стоїть на військовому обліку в іншому територіальному центрі.

Через це отримати персональні дані особи для видачі розпорядження та заповнення повістки ТЦКСП можуть лише шляхом перевірки документів, що посвідчують особу. Але тут криється інша пастка: формально представникам територіального центру комплектування та соціальної підтримки не надане право перевірки документів у громадських місцях.

Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 1456 під час дії воєнного стану таке право надається відповідним уповноваженим особам Національної поліції, СБУ, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Державної міграційної служби, Держмитслужби та Збройних Сил, які визначені в наказі коменданта, призначеного на відповідній території.

З пред’явленням представниками ТЦКСП наказу коменданта зазвичай виникає проблема. Тому вони нерідко залучають до своїх рейдів працівників Національної поліції. Але навіть присутність поліцейського не є підставою для перевірки документів: документи, які посвідчують особу, можуть перевірятися лише за наявності однієї з підстав, визначених Постановою № 1456, а саме:

  • якщо особа має зовнішні ознаки, схожі на ознаки особи, яка перебуває в розшуку, або безвісно зниклої особи;
  • якщо існує достатньо підстав вважати, що особа вчинила або має намір вчинити правопорушення;
  • якщо особа перебуває на території чи об’єкті зі спеціальним режимом;
  • якщо в особи є зброя, боєприпаси, наркотичні засоби та інші речі, обіг яких обмежений або заборонений або для зберігання, використання чи перевезення яких потрібен дозвіл, якщо встановити такі права іншим чином не можливо;
  • якщо особа перебуває в місці вчинення кримінального, адміністративного правопорушення або дорожньо-транспортної пригоди, іншої надзвичайної події;
  • якщо зовнішні ознаки особи чи транспортного засобу або дії особи дають достатні підстави вважати, що особа причетна до вчинення правопорушення, транспортний засіб може бути знаряддям чи об’єктом вчинення правопорушення;
  • порушення особою відповідних заборон, введених на території, де запроваджено правовий режим воєнного стану.
Як бачимо, необхідність заповнення повістки не може бути підставою для такої перевірки, а передача поліцейським персональних даних особи представникам ТЦКСП порушуватиме права особи та законодавство.

Поки що важко сказати, як ТЦКСП до повноцінного запуску ЄДРПВР будуть розв’язувати проблему з відсутністю доступу до облікових даних військовозобов’язаних, приписаних до інших ТЦКСП, та яким чином буде вирішуватися, який територіальний центр має пріоритет у вирішенні подальшої долі особи в контексті мобілізації.

Безсумнівно одне — розширення повноважень ТКЦСП щодо місця здійснення оповіщення та призову на військову службу, як і в цілому процедура вручення повісток, потребують подальшого перегляду та доопрацювання.


Читайте також