Олександра Лєтова
Олександра Лєтова
HR-маркетолог Work.ua

Чи потрібна адаптація співробітників в принципі та що важливо врахувати

Нещодавно ми провели опитування серед шукачів на сайті, і з 2500 респондентів 57% відповіли, що їм не потрібна спеціальна програма адаптації після карантину. Але чи так все просто? Нумо розбиратися. Я поділюся особистим досвідом і досвідом нашої компанії.

Так вже влаштований наш мозок, що зміни для нього завжди дуже проблематичні. Спочатку нами керують інстинкти, потім емоції, й тільки потім розум. А після трьох місяців сидіння вдома біля холодильника, прямо під ковдрою, міняти це на поїздку по спеці в задушливій маршрутці, а потім ще й працювати з 9 до 18 без ковдрочки та безлімітного спілкування з рідними, досить боляче і страшно.

Мозок говорить нам: «Нормально ж сиділи, тільки звикли до роботи з дому (там теж були ті ще інстинкти опору новій реальності), а тут знову треба щось міняти, може, ну його?»

Але на щастя, наш мозок дуже довірливий, і його можна трошки обдурити. Вводити неприємні чинники поступово. Тоді він звикне до нової реальності й перестане чинити опір. А якщо в цій новій реальності ще є щось забуте, але улюблене старе, справу зроблено.

Тому перший крок — робити акцент на тому, що ваша команда любить в роботі. Згадайте результати проведених опитувань, відповіді працівників, про що вони завжди говорять, що змушує їх приходити на роботу саме до вашої компанії.
  • Люди? Тоді дайте їм більше можливостей спілкуватися. Зрозуміло, в рамках пом’якшеного карантину не варто збирати народ по 30 осіб в тісному кабінеті. Але відновити зустрічі книжкового клубу, пограти в футбол на вулиці, провести зустрічі з колегами — завжди будь ласка. Ми, наприклад, на карантині ввели формат кіноклубів і онлайн-зустрічей. Такі зібрання можна проводити й оффлайн. Вони допомагають підтримувати комунікацію в команді та дотримуватися заданого темпу.
  • Якщо ваша команда обожнює завдання певного типу, починайте з пропозиції роботи саме над такими завданнями.

Тобто у перший тиждень після виходу з карантину просто нагадайте людям, чому вони тут. Їхній, та й ваш також, мозок перестане так активно чинити опір, розум візьме гору, і все повернеться на круги своя.

ВАЖЛИВО. Вихід в офіс повинен бути перш за все безпечним. Подбайте про те, щоб страх не зіпсував усі старання. Забезпечте співробітників масками, антисептиками або іншими засобами безпеки, які вважаєте необхідними. Так вихід на роботу не затьмарять думки про реальну небезпеку для здоров’я.

Що робити зі співробітниками, для яких тепер немає роботи, а розлучатися з ними не хочеться

На жаль, деяким співробітникам навіть при мінімальному внутрішньому опорі адаптуватися до виходу буде складно, бо їм умовно нікуди повертатися. Тобто ті завдання, які вони виконували до, вже не затребувані після. Що ж робити з тими, у кого зараз немає роботи, але ви ніяк не готові з ними розлучитися?

Наприклад, вам більше не потрібно 5 офіс-менеджерів, оскільки ви перевели частину офісу на віддалену роботу. Але ви ціните цих співробітників, вони дуже лояльні до компанії та залучені до того, чим вона займається.

  • У таких співробітників могли зібратися завдання «на потім». Попросіть їх скласти список, які з цих завдань вони могли б виконати вже зараз. Якісь старі дірки, до яких не доходили руки. Інвентаризація, переоблік техніки. Щось, що буде корисно компанії, але не стояло як завдання першої необхідності.
  • Можливо, вам не вистачає людей в інших відділах. Запропонуйте співробітникам перекваліфікуватися. Може бути ваш адміністратор — прекрасний продажник, а офіс-менеджер може стати в пригоді в відділі маркетингу. Таким чином ви знизите витрати на найм персоналу і збережете своїх лояльних співробітників. Якщо ви при цьому ще й готові оплатити спеціалізовані курси — взагалі відмінно.
  • Якщо ж варіантів немає, то хоча б допоможіть таким співробітникам в пошуку нової роботи. Запропонуйте їх знайомим роботодавцям, допоможіть з рекомендаційними листами, таким чином віддячивши їм за лояльність.

Як адаптуватися самому? Не в сенсі бізнесу — людині

Коли ми йшли на карантин, всі чули поради про те, що потрібно зберегти попередній графік, вбиратися вранці, робити перерву на обід, закінчувати роботу о 18:00 тощо.

Настав час вливатися назад. І добре, якщо вам таки вдалося дотримуватися порад і жити в розкладі. Тоді, в принципі, проблем бути не повинно. Але якщо ж ковдрочка і холодильник перемогли, а режим сну і вигулу собаки полетів в прірву, доведеться трішечки попинати свій мозок. Але муки будуть недовгими, тому що по старій пам’яті ми відновимося, як після тривалої відпустки. І все ж декілька порад.

  1. Повертаючись в офіс, відразу пропишіть собі план завдань і намагайтеся йти по ньому. Почніть з організаційних моментів, наприклад, з прибирання на столі та в документах.
  2. Плавно виходьте до офісного життя. Попийте чай з колегами. Заплануйте обід з кимось з іншого відділу. Поспілкуйтеся з тими, з ким на карантині не бачилися навіть в Зумі. Спробуйте відтворити колишню атмосферу.

Що ще можна робити?

  • Якщо відстань дозволяє, введіть звичку ходити на роботу пішки. Так ви й подумки підготуєтеся до нового робочого дня, і завдання з фізичної активності хоч частково закриєте.
  • Якщо їздите на особистому авто, кооперуйтеся з колегами. Запропонуйте підвозити тих, хто недалеко живе. Ми створили для команди чати в Телеграмі по районах. І тепер на роботу можна їздити в компанії :)
  • Не відмовляйтеся від участі в спільних заходах. Так ви швидше відновите контакт з колегами.

І пам’ятайте, все потрібно робити поступово. Не потрібно летіти з місця в кар’єр. Дайте собі час розігнатися і звикнути. Тоді стрес буде мінімальним, а робота — в задоволення!


Читайте також