У більшості своїй керівники мають бути лідерами, а справжній лідер — це той, хто бачить мету й надихає інших спільно йти до неї. Як же стати натхненником для своєї команди?

Будьте людяним

Насамперед всі ми — люди, а уже потім керівники, підлеглі, фахівці. Це зовсім не означає, що у будь-якій ситуації потрібно жаліти підлеглих і не звертати уваги на недосягнення цілей. Це про те, що комунікацію з іншими, будь то підлеглий, колега чи бос, необхідно будувати на принципах рівності. Навряд чи підлеглі будуть у захваті від керівника, який вважає та всім виглядом демонструє, що він кращий або розумніший за них.

Якщо ви хочете розвинути у собі людяність, можна спробувати наступне:

  • побути волонтером;
  • у разі потреби запропонувати свою допомогу іншим, не чекаючи на подяку;
  • щиро цікавитися життям людей з вашого оточення;
  • прощати людям помилки та не накопичувати образи.

Розвивайте емоційний інтелект

Це допоможе вам розуміти та скеровувати як свої власні емоції, так і переживання та мотиви інших людей. Ви зможете знаходити потрібні слова для кожного, правильно підбирати мотиватори для співробітників, а також розв'язувати конфлікти. Крім того, вам буде легше впоратися зі стресовими ситуаціями та не ухвалювати емоційних рішень.

Почати розвивати емоційний інтелект можна з записування своїх відчуттів протягом дня. Наступним кроком потрібно знайти тригери, які викликають ті чи інші переживання. Після цього спробуйте керувати своїми емоціями: згадайте, що допомагає вам заспокоїтися, та у разі виникнення негативних переживань вдавайтесь до цих технік. 

Уважно слухайте

Іноді серед робочих завдань, зустрічей та ухвалення важливих рішень керівникові складно знайти час на те, щоб уважно та із залученням вислухати підлеглого. Хтось слухає неуважно, паралельно займаючись своїми справами та читаючи повідомлення, хтось просто уникає зустрічей з підлеглими, щоб його не відволікали. Через таку поведінку підлеглі перестають звертатися до керівника, самі «варяться» у своїх проблемах. Звісно ж, це не сприяє встановленню довірчих стосунків. 

Намагайтеся планувати свій день так, щоб у ньому знаходився час для спілкування з колективом. Проводьте регулярні зустрічі всього підрозділу та сам на сам з кожним його членом. Під час зустрічей будьте «тут та зараз», всю свою увагу приділіть співрозмовнику та почуйте його. Для цього може знадобитися невелика перерва перед зустріччю, щоб відокремитися від поточних проблем та завдань. 

Цінуйте ідеї

У філософії Toyota є такий вид втрат: «нереалізований потенціал співробітників». Він виникає тоді, коли керівництво не хоче чути ідеї підлеглих або деструктивно критикує їх так, що працівники більше ніколи й не подумають запропонувати якесь покращення. При цьому саме лінійний персонал як ніхто знає проблеми організації та може запропонувати шляхи їхнього розв’язання. Тому ідеї персоналу — цінний ресурс, який може стати вам у пригоді. Крім того, конструктивний зворотний зв'язок під час розгляду пропозицій підлеглих — гарний спосіб на ділі запевнити підлеглих, що їх та їхні думки цінують. 

Будьте відкриті до ідей, заохочуйте підлеглих шукати різні шляхи розв'язання проблем. Критикуйте конструктивно, ні в якому разі не висміюйте пропозиції та їхніх авторів.

Звісно ж, ідеї повинні бути доречними, тож заздалегідь обговоріть критерії, яким вони повинні відповідати. 

Говоріть «спасибі»

Є керівники, які вважають, що працівники приходять на роботу виконувати конкретні задачі, прописані у їхніх посадових інструкціях, та отримувати за це певну суму, вказану у контракті. Такі шефи думають, що «спасибі» зайве у відносинах з підлеглими й вони просто зобов'язані добре справлятися з робочими завданнями. Зазвичай їхні підлеглі слабко мотивовані, від них можна почути: «Нащо все це, якщо мені навіть спасибі не скажуть».

Дійсно, подяка повинна бути доречною та за якісь конкретні заслуги, а не просто так. Інакше вона знецінюється. При цьому просте «спасибі» інколи може бути важливішим навіть за премію, а сказати це зовсім не складно. Пам'ятайте про це та дякуйте людям за класні проєкти, за залученість і відданість під час виконання завдань, за досягнені показники.

Ведіть команду до результату

Людяність і добрі стосунки в колективі — це дуже важливо, але щоб вести за собою, треба вміти досягати результатів. Як можна спрямовувати кудись команду, коли сам не знаєш, куди йти? 

Отже, у класного керівника є бачення результатів, яких треба досягти, та чіткий план, як це зробити. Не покроковий перелік дій для кожного члена команди — його повинні розробити підлеглі самостійно. А розуміння, як організувати взаємодію так, щоб прийти до мети у намічені терміни. 

Керівник, який надихає, робить свій внесок у командний результат та мотивує інших рухатися до нього. А вже саме досягнення мотивує підлеглих, посилює довіру до керівника та вселяє впевненість, що можна досягти більшого.

Для орієнтації на результат варто:

  • визначити, яких результатів треба досягти / вимагає бізнес;
  • чітко описати критерії досягнення результату, якщо його не можна виміряти;
  • розбити досягнення великої мети на етапи;
  • встановити терміни завершення кожного етапу;
  • постійно комунікувати з командою: як під час встановлення мети, так і в процесі досягнення;
  • своєчасно виявляти відхилення та усувати їх.

Стати керівником, що надихає, не просто — треба поєднувати в собі, здавалося б, непоєднувані речі: бути досить жорстким та давати командний результат, необхідний бізнесу, і водночас підтримувати гарну атмосферу в колективі та довірчі стосунки з підлеглими. Але це можливо. І результат роботи над собою вразить вас самих навіть більше, ніж підлеглих.


Читайте також