Ми чули ці фрази ще з дитинства і звикли вважати їх цілком прийнятними. Однак насправді вони свідчать про те, що ви чи ваш співрозмовник налаштовані агресивно і стали на шлях конфлікту.

Уявімо, що ваш співробітник витрачає неприйнятно багато часу на розпиття ранкової кави. Ви відчуваєте роздратування, адже у колеги купа невиконаних завдань. Тож ви кажете: «О, ти знову каву пʼєш? Сьогодні не четвер, і кориці на нашій кухні немає. Так що на підвищення зарплатні не розраховуй».

Це наче жарт, але за ним приховано невдоволення, яке ви не висловлюєте задля уникнення конфлікту. В психології таке явище називається пасивною агресією і вважається неефективною формою комунікації.

Work.ua пропонує розібратися, яких фраз слід уникати, щоб комунікація в команді не була пасивно-агресивною.

Що таке пасивна агресія

Це така форма агресії, за якої людина виражає своє невдоволення або конфліктність непрямими, невиразними, непомітними способами. Вона намагається уникнути вираження своїх потреб чи вимог, щоб уникнути конфліктів, але при цьому хоче натякнути про розчарування.

Такий тип поведінки може виникати з різних причин, як-от страх конфлікту, низька самооцінка, невпевненість у собі чи відсутність навичок управління конфліктами. Пасивна агресія може виникати як в особистих стосунках, так і у професійних відносинах.

Приклади пасивно-агресивних фраз

1. «Виправте мене, якщо я помиляюся, але…»

Класичне пасивно-агресивне формулювання. Людина хоче висловитися так, ніби помиляється, хоча підтекст інший — вона ставить під сумнів слова колеги. Фраза створює враження, що співрозмовник розчарований помилкою, якої припустився співробітник, але удавано намагається бути добрим.

2. «Згідно з моїм останнім електронним листом / нашою останньою розмовою»

Фраза видається пасивно-агресивною, тому що маскує звинувачення відправника чи мовця про те, що ви недостатньо уважно прочитали попередній емейл, слухали розмову чи взагалі зрозуміли поставлене завдання.

3. «Ви зробили все добре як для людини з вашою кваліфікацією / освітою / вашими навичками»

Це пасивно-агресивний комплімент, який насправді не є компліментом. Фраза принижує того, кому вона адресована, бо в ній приховане обвинувачення, що людина неосвічена чи недостатньо компетентна. Але до фрази й важко присікатися — вона ж наче не ображає, а хвалить. Насправді ніт.

4. «Облиште, я просто пожартував»

Ще один зі способів приховано виразити агресію. Жарти бувають невдалими, так. Але краще одразу визнати це і перепросити, а не бовкнути якусь дурницю та одразу зняти з себе провину «Я ж просто пожартував». Або ще гірше — обернути реакцію людини проти неї, сказавши: «У вас просто немає почуття гумору».

5. «Я думав, що ти знаєш про це»

Ідеться про ситуацію, коли людина свідомо приховує інформацію, яка могла б допомогти комусь із колег розв’язати певну проблему. Наприклад, не показала листа, не передала важливу інформацію від керівника, не сказала про телефонний дзвінок, що призвело до конфлікту, не виконаних вчасно завдань тощо. «Тобто ви не знали? А я думав, ви в курсі». Такі дрібні капості характерні для токсичних інтриганів, які прагнуть висловити невдоволення або неприязнь до когось.


Щоб зберігати позитивний та ефективний робочий настрій у колективі, важливо уникати пасивно-агресивної комунікації. Замість цього, варто намагатися виражати свої почуття й думки прямим і конструктивним способом — коротко, чітко, без ухилянь чи образ.


Читайте також



6 коментарів

Наталья Кравченко 17.11.2023, 11:14
Дякую. Напишіть, будь ласка, про навички управління конфліктами.
Анастасія Чорна, редакторка Work.ua 17.11.2023, 11:30
Наталіє, вітаю! Можливо, ви знайдете відповідь у матеріалах, які ми писали раніше:
- https://www.work.ua/articles/employer/1555/
- https://www.work.ua/articles/employer/2378/
- https://www.work.ua/articles/work-in-team/2004/
- https://www.work.ua/articles/work-in-team/2694/
Роман Шкарупа, Sova, агенція нерухомості 20.11.2023, 16:23
А ще, "чудова фраза" - я Вас почув!
Павел Уляшинский 21.11.2023, 14:59
Виявляєтся я пасивно агресивний по відношенню до свого керівництва постійно, навіть не знаю як по іншому подавати тепер інформацію...
Елена Майнова 21.11.2023, 16:21
2-й пункт - чушь полная. Это - стандартная фраза деловой переписки и телефонных переговоров. Принято ссылаться на конкретное письмо или устную договоренность.
Olya Lucky 22.11.2023, 01:11
Стаття непогана. Але для довершеності їй бракне прикладів як у НЕ пасивно-агресивний спосіб доносити свою думку.
Однак work.ua ви написали все добре як для сайту з вашим рейтингом 🤣🤣🤣

Щоб залишити коментар, потрібно увійти.