Тим, хто бажає реалізувати себе у сфері продажів, спочатку може здатися, що конкуренція досить висока, але ж і пропозицій від роботодавців багато! Тому талановитий і працелюбний «продажник» знайде роботу досить швидко.

Та чого ж чекати й з чого починати, щоб побудувати успішну кар’єру продавця-консультанта? Своїми рекомендаціями з Work.ua поділилася HR-менеджерка київської компанії-виробника ювелірних прикрас «Столична Ювелірна Фабрика» Дар’я Коваль.

Дар’я Коваль
Дар’я Коваль
HR-менеджерка компанії «Столична Ювелірна Фабрика»

Стереотипи про професію продавця-консультанта

Професія продавця-консультанта сьогодні одна із найбільш затребуваних на ринку праці України. За довгі роки існування цієї сфери змінювалися як умови роботи, так і вимоги до працівника торгівлі. Ще в зовсім недавньому минулому вибір товарів був невеликий і відвідувачі магазинів самі були зацікавлені в їх придбанні, продавець просто видавав покупки з вітрини.

Коли виробництво почало швидкими темпами збільшуватися і активно розвиватися модна індустрія, виникла і висока конкуренція між виробниками, ринок переповнився різними товарами, а покупцям було все складніше зробити вибір.

Саме тоді виникла необхідність у проведенні якісної консультації відвідувачів магазинів перед покупкою, і професія суттєво модернізувалася, продавець почав виконувати функції консультанта.

Не дивно, що за час існування професії у суспільстві з’явилися певні стереотипи, пов’язані з роботою продавця. Деякі люди вважають, що продавець-консультант — професія несерйозна і підходить лише в якості додаткового заробітку для студентів або для старту кар’єри. Насправді роботодавці цінують професіоналів у сфері продажів і всіляко намагаються утримати їх в компанії. Зручний графік, можливість працювати максимально близько від дому, бонуси за виконання плану продажів — далеко не всі переваги роботи продавця-консультанта.

На співбесіді у новій компанії, кандидату варто поцікавитися історіями успіхів співробітників саме цього підприємства — так буде легше побудувати вектор свого можливого руху кар’єрними сходинками.

Посада спеціаліста з навчання, директора магазина, менеджера з продажів або навіть регіонального менеджера — ось що компанії можуть пропонувати продавцю в якості підвищення на посаді.

Ще один стереотип — професія не досить престижна і малооплачувана. Можна з цим посперечатися — робота продавця-консультанта одна з тих, де співробітник самостійно може впливати на свій дохід. Продавцю не потрібно чекати, доки керівник помітить і оцінить його старання, адже заробітна плата консультанта часто складається зі ставки та відсотка від продажів, тому рівень доходу напряму залежить від якості роботи. Виконуючи свою роботу старанно, працівник роздрібної торгівлі отримує досить високу заробітну плату.

Які риси характеру потрібні продавцеві-консультанту

  1. Для людини, яка планує працювати в торгівлі, обов’язковим є високий рівень комунікабельності — здатність розпочати бесіду і налаштувати відвідувача магазину на діалог. Захоплений і натхненний продавець завжди привабливий для відвідувача і налаштовує на придбання товару. І навпаки, коли співробітник стоїть у магазині з сумним виглядом і спілкується з покупцем «крізь зуби» клієнт покупку не здійснить.
  2. Дуже важливі для претендента на посаду продавця-консультанта і високий рівень ерудиції, і хороша пам’ять. Щоб продати товар, потрібно ідеально в ньому розбиратися, вміти провести презентацію, розповісти про його переваги, запропонувати альтернативу. Великі компанії стараються проводити навчання з асортименту свого товару і внутрішніх стандартів обслуговування. В компанії «Столична Ювелірна Фабрика» навчання побудовано за певною схемою: з новим співробітником працює наставник, який допомагає йому освоїти програму, також існує електронний портал, яким можна скористатися в будь-який момент, щоб поглибити свої знання. Легка, на перший погляд, робота потребує великої старанності та постійного саморозвитку.
  3. Уміння слухати й чути — базова вимога до особистісних якостей консультанта в магазині. Хороший продавець не нав’язує покупцю те, що йому не потрібне, заради самого продажу. Необдумане придбання буде здійснене, але у покупця цей магазин асоціюватиметься з нав’язливим сервісом і наступного разу він намагатиметься обійти його стороною. Необхідно дізнатися у клієнта, що саме він хоче придбати, поставити уточнюючі запитання і запропонувати саме те, що потрібно.
  4. Що відрізняє професіонала своєї справи від співробітника, який просто відпрацьовує свої години в магазині? Першочергово — доброзичливість і привітність, щира посмішка та бажання допомогти у виборі. Ця різниця в підході до роботи, безумовно, буде помітна і в заробітній платні продавців. Незалежно від того, здійснив відвідувач покупку чи ні, продавець на робочому місці повинен буди доброзичливим. І мова тут не про формальну ввічливість і натягнуту посмішку, а про щире бажання допомогти з вибором.
  5. Пунктуальність і охайність — важливі риси для роботи у будь-якій галузі. Продавець-консультант — це посередник між брендом і покупцем, тому для керівника важливо довіряти йому, розуміти, що працівник надійний і зможе представляти інтереси компанії. І звичайно, роботодавці чекають від співробітника дотримання чистоти та порядку, небайдужості до зовнішнього вигляду приміщення, де проходить робочий день продавця. Це важливо і в ювелірній галузі: неприпустимо діставати сяючу прикрасу із запиленої вітрини. Люди не кожного дня здійснюють такі значущі покупки і завдання продавця ювелірних прикрас — забезпечити якісний сервіс.

Як почати кар’єру продавця-консультанта

Влаштуватися на роботу продавцем-консультантом не складно, але чи вдасться людині побудувати кар’єру в галузі продажів залежить лише від неї. У кожної компанії існують свої стандарти обслуговування покупців — якщо новий працівник готовий їх дотримуватися, то на підвищення у посаді довго чекати буде не потрібно.

І головна порада, яку можна дати продавцю-початківцю — свій товар потрібно любити! Коли працівник впевнений в якості товару, який продає, і дивиться на продукцію з інтересом — у нього обов’язково вистачить аргументів і переконань, щоб донести до відвідувача думку про те, що покупка в його магазині — це вдале рішення.

Імідж компанії, високі стандарти обслуговування — це те, що потребує часу і зусиль від кожного її співробітника. В тому числі й від продавця-консультанта. Витративши час на з’ясування потреб і допомогу у виборі потрібного товару, продавець отримує постійного покупця, а магазин — гарну репутацію. Саме такого кваліфікованого консультанта прагнуть бачити у своєму магазині як роботодавці, так і відвідувачі.

Зображення з х/ф Love Actually, 2003 р.


Читайте також