За час карантину Work.ua поспілкувався з багатьма компаніями, щоби дізнатися, як у них справи, попросити поділитися труднощами й антикризовими рішеннями. Але що цікаво, на наші запити відгукувалися тільки ті, хто стійко тримається в ці непрості часи, нікого не скорочує, продовжує платити зарплати й підтримує співробітників масками та вітамінами.

Створюється враження, що і кризи ніякої немає. Ну або говорити про неї в пристойному суспільстві, тобто вголос, просто негоже.

Водночас анонімні опитування, оцінка Торгово-промислової палати України та й загальносвітові тенденції говорять про те, що непопулярні рішення доводиться приймати практично кожному бізнесу. Для багатьох компаній фонд оплати праці став непідйомним тягарем. Тому Work.ua і підготував цей матеріал.

Обов’язково давайте максимально розгорнуту інформацію про те, чому й навіщо знижуєте зарплати

Використовуйте для цього всі канали комунікацій — пошту, корпоративний сайт, наради. Організуйте виступ гендиректора перед колективом. Нехай розповість про ситуацію в економіці, на ринку й у компанії, про те, наскільки впали доходи і які витрати, крім фонду заробітної плати, довелося скоротити, що компанія робить для того, щоби залишитися на плаву.

Що більше інформації, то краще.

Добре нагадати про всі досягнення компанії, які були в минулому, зазначити внесок конкретних співробітників у її розвиток. Керівник компанії може підкреслити, що співробітники й компанія завжди були єдиним цілим, і зараз їй потрібна їхня підтримка. Обов’язково зазначте, що складнощі тимчасові й триватимуть до певного моменту. Їх потрібно пережити, щоб рости й розвиватися далі. Коли становище покращиться, поверніть колишній рівень зарплати й подякуйте за розуміння та допомогу.

Скорочуйте зарплати пропорційно

Не варто зменшувати зарплати всім однаково, наприклад, на 30 або 50 відсотків. Зменшення краще проводити за принципом чим більше зарплата, тим більше відсоток її зменшення. Рішення забрати 30 відсотків від зарплати в 10 тис. грн і від зарплати в 90 тис. грн має абсолютно різні наслідки.

Керівники компанії й топменеджери мають втратити в зарплаті найбільше.

Вони це перенесуть легше, саме вони повинні нести відповідальність за стан бізнесу. У цей же момент співробітники з найменшими заробітними платами повинні втрачати найменше — важливо зберегти для них прожитковий мінімум, який утримає їх і їхні сім’ї на плаву.

Через труднощі, пов’язані з карантином, щоб допомогти своїм компаніям, у цю кризу від своїх зарплат відмовилися, наприклад, гендиректори Uber і Tripadvisor, топменеджери Disney. Прем’єр-міністр Японії та члени його уряду добровільно повертають у казну відповідно по 30% і 20% своїх зарплат і бонусів у солідарність з фінансовими труднощами населення.

Забираючи зарплату — дайте щось на заміну

Спробуйте компенсувати втрату в грошах, дозвольте співробітникам один або два рази на тиждень закінчувати роботу на годину раніше. Підкресліть: отримуючи трохи менше, ніж раніше, співробітники можуть тепер більше часу приділяти собі й родині.

Розповідайте, як йдуть справи в компанії після зниження зарплати

Це необхідно робити, щоби підбадьорити людей, зберегти лояльність персоналу, показати, що ситуація під контролем, а керівництво дбає про співробітників.

  • «Ура-доповіді». Керівники компанії або топменеджери бадьоро й дохідливо розповідають співробітникам про проблеми, які вирішені або успішно вирішуються.
  • Статистика. Відбирайте ті показники, які свідчать: після зниження зарплати ситуація поліпшується. Наприклад, збільшується прибуток компанії, знижуються витрати, з’являються кошти на виплату матеріальної допомоги.
  • Публічна подяка. Оголошуйте її конкретним підрозділам і співробітникам, які зробили помітний внесок у боротьбу з кризовою ситуацією.

Намагайтеся нікого не звільняти

За можливості, залиште всіх співробітників. Якщо основних завдань немає, вони можуть використовувати вільний час для виконання тієї роботи, на яку раніше не вистачало часу (догляд за обладнанням, навчання суміжним професіям і навичкам, стандартизація та опис процесів, оптимізація процесів і так далі).

Саме на це зараз повинні йти ресурси співробітників, а не на просиджування без роботи.

Наприклад, співробітники закритих на час карантину магазинів Воля, працювали в колл-центрі або в діджитал-обслуговуванні. Рекрутери, які не зайняті зараз наймом, можуть проводити one-to-one зі співробітниками, упорядковувати посадові інструкції.

Якщо звільнень не уникнути, робіть це гуманно

Й особисто. Антиприкладом у цій справі став стартап Bird, який звільнив понад 400 співробітників під час вебінару. А ще Uber Eats в Україні, у якому рядові співробітники про те, що компанія закривається, дізналися за 5 хвилин до відправлення розсилки партнерам. В один момент їм заблокували комп’ютери, акаунти, пошту. І всіх звільнили.

А ось лист від CEO Airbnb Брайана Ческі щодо скорочення компанії на 25% став популярним прикладом гуманних звільнень. Не тільки через бонуси, які компанія пообіцяла скороченим співробітникам (психологічна допомога, медична страховка, допомога в пошуку нової роботи й робочі ноутбуки Apple в подарунок), але й тому що в ньому прозоро описаний процес скорочення.

Тому навіть якщо вам доводиться скорочувати людей через Zoom, це можна зробити по-людськи.

  • Уникайте звільнення окремих співробітників у групових чатах. Таку інформацію потрібно повідомляти особисто й доброзичливо.
  • Не записуйте заздалегідь підготовлене повідомлення про звільнення, яке збираєтеся відправити відразу декільком людям.
  • Залишайтеся людяними. Покажіть своїм співробітникам максимальну залученість. Зараз усі опинилися в одній із найскладніших економічних ситуацій.

Навіть якщо справи у вашої компанії йдуть погано та ви не бачите виходу, це не привід звертатися до співробітників зі зневагою. Будьте порядними й поважайте людей, з якими ви добивалися великих успіхів у безнапасні часи.


Читайте також