Команда маркетингу Work.ua поспілкувалася з трьома власниками малих і середніх підприємств про те, як вони долають нинішні виклики, чого їм це коштує і як мотивують себе не здаватися. Віримо, ці історії стануть у пригоді іншим підприємцям і надихнуть не опускати рук, вірити в перемогу й розбудовувати економіку країни.

Ще до пандемії та війни бути підприємцем в Україні було великим викликом і випробуванням на міць: сувора регуляція з боку держави, часті зміни в законодавстві, корупція, купа інших факторів, що заважали власникам бізнесів займатися безпосередньо розбудовою бізнесу. Однак цей рік змусив світ захоплюватися незламністю українських підприємців.

Ми запитали у власників і керівників бізнесів:

1. Як почувається ваш бізнес в умовах відключень електроенергії?

2. Як аргументували собі необхідність купити альтернативні джерела струму та чи повернули вже інвестиції в їхнє придбання?

3. Яку пораду відносно ведення бізнесу в нинішніх умовах ви б дали іншим підприємцям?

Андрій Коваль
Андрій Коваль
СЕO пекарні-кавʼярні Bakery, Черкаси та Черкаська область

Дуже складно сказати, що на бізнес впливають тільки вимкнення. Окрім них, максимально негативно дають про себе знати масовані обстріли. У цей час місто ніби вимирає — немає ні машин, ні людей на тротуарах. І це може мати ефект не тільки сьогодні, а й на 2-3 дні. Люди виїжджають з міста, повертаються через деякий час. До того ж, коли йдуть масовані обстріли, світло вимикається на день-два.

Спочатку у нас не було генераторів, тільки ліхтарі. У такі дні просідання було дуже великим. Щодо загальної картини зараз — світло три через три години, планування, як і графіки відключень, збивається, є резервні відключення (особливо ввечері, а день зараз дуже короткий). Тож, ефект відповідний.

Ми, як і всі бізнеси HoReCa, постраждали від відключень дуже суттєво. Я не скажу, що зараз ми маємо прямо дуже великі проблеми, але був період просідання, і ми ухвалили рішення придбати генератори.

Те, що я бачу: багато людей приходять під час відключень не за тим, щоб щось купити. Так, вони можуть мінімально щось купити, а більше заходять погрітися, попрацювати. Скільки таких людей — дуже залежить від зовнішніх умов.

Загалом працюємо, щоб тільки не гірше.

Оскільки у нас пʼять точок і є обладнання, яке споживає багато електроенергії, розв’язували питання з генераторами дуже розмірено. Маємо пріоритетні точки — туди закуповували в першу чергу. Щобільше, у нас були генератори. Придбали їх раніше, коли хотіли робити виїзний кейтеринг. Але вони були розраховані на одну кавомашину. Враховуючи наш формат, перше, що довелося робити при відключеннях світла, купити звичайні ліхтарі, свічки, щоб освітити заклад. Щоб люди бачили, що ми працюємо, бачили на вітрині випічку. Тож спочатку ці ліхтарі допомагали, давали знати клієнтам, що ми працюємо.

Далі придбали два великих генератори — 32 кВт і 45 кВт. Це доволі суттєві інвестиції. І відповідно це було розтягнуто в часі.

Увесь офіс працював над тим, щоб знайти генератори. Один — нам пощастило, забрали останній. Другий чекали понад 2-3 тижні, бо їхав з-за кордону.

Паралельно, на точках, які менше (60 кВ), ми використовуємо генератори малої потужності, які були раніше: запускаємо кавомашину, світло, іноді піцепічки та стараємося працювати.

Багато часу пішло також на те, щоб під'єднати генератори, налаштувати. Генератор — це не батарейки ставити. Відповідно довелося розширювати штат — взяти завгоспів, оскільки зʼявилося багато супутніх завдань: заправка генераторів, обслуговування, підключення. Зараз над якісною організацією роботи точок працює багато людей. Хтось відповідає за технічні питання, керівники закладів відповідають за персонал. У нас є і нічні зміни для випічки. Планування ретельне — підлаштовуємося під графіки відключень.

Менше устаткування заносить наш персонал і люди, які відповідають за роботу генераторів. А те, що більше — транспортабельне, ми купували спеціальні лафети під нього. Ці генератори переміщаються часто.

Колись вкладені інвестиції у купівлю генераторів повернуться, але, відверто кажучи, ми зараз про це і не думаємо. Пріоритет — завжди бути відкритими для людей, бути пунктом незламності.

Зараз у нас багато людей, які просто заходять погрітися, попрацювати з ноутбуком. Я вже знаю людей, які часто приходять попрацювати, провести зустрічі. Також є люди, які без своєї домівки, і приходять погрітися. Ми готові забезпечити світлом і теплом — і це працює, як сарафанне радіо.

Зараз в одному місці може бути кілька сусідніх закладів із генераторами, які створюють великий шум. Однак наразі в нас не було скарг чи зауважень щодо шуму. Люди дуже лояльно і з розумінням ставляться до цього.

Усім зараз складно, але багато людей йдуть назустріч одне одному. Однозначно варто дбати про власний персонал та клієнтів, давати їм те, що потрібно. Я думаю, ті, хто вкладають доброту і любов у свою працю, потім отримують хороший фідбек і це завжди повертається з позитивним результатом для вашого бізнесу. Але головне не зупинятися, і ми, українці, вміємо пристосовуватися до будь-яких умов. Просто на це потрібен час. Тому час і терпіння все перетре.

Юліана Пономарьова
Юліана Пономарьова
засновниця мережі клінік лазерної епіляції та косметології SO BEAUTY

Бізнес розвивається, але лише завдяки величезній роботі та неймовірній, особливій команді, бо без цих людей все могло бути по-іншому. Кожен співробітник робить максимум і ще трошки, щоб ми могли зростати. Зараз у всіх рівень мотивації просто зашкалює.

Бізнес зростає, по-перше, шляхом відкриття нових філій та значних інвестицій в обладнання, яке живить електроенергією всі студії для стабільної роботи. Важливим фактором є корінні зміни та адаптація бізнес-процесів — самі лише працівники контакт-центру розкидані по 8 різних містах у 3 країнах, при цьому контакт-центр працює щодня з 8:00 до 23:30.

Найважливішим є ентузіазм співробітників, які працюють попри труднощі з транспортом, періодичну відсутність водопостачання, електроенергії та тепла.

Ми навмисно не підіймали вартість послуг для клієнтів, розуміючи ситуацію в економіці, що звісно відобразилося на прибутковості бізнесу через стрімкий ріст собівартості. Попри складнощі, суттєво підняли рівень сервісу для клієнтів і відстежуємо це в конкретних цифрах кожного тижня, постійно покращуємо умови для співробітників. Закупили багато додаткового обладнання практично на всі локації, витративши на це більше пів мільйона гривень. І далі будемо робити максимум, щоб забезпечити роботу та розвиток мережі.

Більше ніж 30% робочого часу електроенергія відсутня та постійні перебої зі зв'язком — ось це найбільше впливає, бо у нас багато процесів автоматизовані та бізнес побудований на потужній IT-базі. Це вплинуло на адаптацію та зміну бізнес-процесів. З'явився новий — організація електропостачання в студіях: постійна зарядка акумуляторів, робота з генераторами, дотримання правил техніки безпеки. Наші адміністратори вже потроху стають експертами в електротехніці та електромеханіці.

Ми зрозуміли, що нам потрібно бути ще емпатичнішими, бо зараз наші клієнти потребують ще більше уваги. Ми прагнемо стати їх естетичною та психологічною розрядкою, брендом, який їх надихає, та місцем, в якому їм максимально комфортно.

Інвестуйте в людей і цінуйте своїх співробітників — тоді зможете пережити і холодну зиму, і війну, і апокаліпсис. Це головне в будь-якому бізнесі в будь-який час.
Антоніна Кроливець
Антоніна Кроливець
співзасновниця Bunny nail cafe, Київ

Кількість клієнтів у нас зменшилася. На початку війни ми втратили половину своєї клієнтської бази: хтось виїхав, хтось став ходити рідше, змінив свій споживчий кошик, скажімо так. Потім нових клієнтів набирали, відновлювали свою базу.

Зараз, можна сказати, що ми виживаємо. Розвитку немає, коли немає стабільного доходу і можливості планувати. Коли регулярні тривоги, відключення — це режим виживання.

У нас майже у всіх точках по два генератори, потужністю 3 і 5 кВт, на придбання яких залучали додаткові кошти. Щоб зрозуміти цифри для однієї студії: вартість генераторів — 90 тис. грн, клітка для генератора — 10 тис. грн, розведення, дріт — 13 тис. грн, резервна схема всередині — 12 тис. грн, опалювальні прилади — 9 тис. грн. Тобто 134 тис. грн — і це тільки для однієї студії.

«Для роботи години генератора потрібно 5 літрів бензину. Коли генератор працює 12 годин на день, то вартість такої роботи коштує нам 3 120 грн (52 грн — вартість бензину). Отже, робота генератора 31 день на місяць коштує для однієї студії 96 720 грн», — розповіла також Антоніна на своїй сторінці в інстаграмі (прим. авт.).

Звичайно, інвестиції у це все обладнання ми ще не повернули. Перед нами був вибір: або робити ці витрати, або не працювати та не отримувати ніякого доходу. Це проста математика: або ти отримуєш нуль, або робиш додаткові витрати та там уже дивишся, як тобі вийти на якісь показники. Тож ми точно довго не роздумували.

Вартість послуг не підіймали — все на тому ж рівні. Адже клієнти купують послугу, а як ми її організуємо — наше бізнесове питання.

З обслуговуванням генераторів, зберіганням справляємося самостійно. Придбали каністри, в яких зберігаємо паливо. Розраховуємо так, щоб в каністрах вистачало палива на 2-3 дні, щоб не кожен день їздити на заправку. У нас є технічний спеціаліст — він уже набув досвіду на 11 генераторах, які уже і ламалися, і ремонтувалися. Наші спеціалісти роблять помилки, виправляють їх, читають інструкції, як користуватися генераторами й таким чином працюємо.

Ми почали ставити генератори ще в жовтні. Тож на початку отримували скарги від сусідів. Ми намагалися з ними розмовляти, доносити, що ми не порушуємо закон, була чітка позиція — нам потрібно працювати, щоб виплачувати зарплати 130 працівникам. Власне, держава і скасувала мито на ввіз генераторів, щоб ми могли працювати. Зрештою, зі скаргами покінчили.

Яку пораду відносно ведення бізнесу в нинішніх умовах можна дати? Дуже складно радити щось підприємцям — кожен оцінює свої ризики, кожен бачить свою фінансову модель, проєкт і ухвалює рішення, зважаючи на те, який у нього мотив і місія, що він хоче від цього проєкту. Але однозначно війна закінчиться і ми точно навчимося набагато більше, ніж знали та вміли до війни. Адаптивність і гнучкість наших бізнесів буде набагато більшою. Якщо ми всі витримаємо, то точно будемо дуже конкурентні на світовій арені після того, як війна закінчиться. Просто треба протриматися, треба оцю адаптивність і гнучкість зараз в собі розвивати та не здаватися.

Ми усі люди, і бувають моменти, коли опускаються руки та хочеться здатися. Але це все тимчасове. І це мине, як казав цар Соломон. Але точно у нас буде багато конкурентних переваг перед іншими гравцями різних ринків світу.

А як ці складні часи проходить ваша компанія? Поділіться в коментарях.


Читайте також