Коли дослідники просять людей оцінити свої здібності, як правило, вони стикаються з досить оптимістичними оцінками. Здебільшого ми схильні переоцінювати свої здібності у всьому — від навичок водіння до рівня кмітливості або популярності.

Цей феномен здобув назву «Ефект Лейк-Вобегона» (ефект надупевненості) — за назвою вигаданого міста з популярного американського радіошоу, де всі чоловіки — сильні, усі жінки — привабливі, а шкільні успіхи всіх дітей — вище середнього.

Однак недавно дослідники виявили: попри надупевненість у своїх навичках, люди схильні недооцінювати свою креативність. Під час трьох досліджень міжнародна команда фахівців із Франції та Ізраїлю попросила добровольців генерувати ідеї, а також оцінювати їх творчий потенціал.

«Ми виявили, що упродовж усього експерименту люди систематично недооцінюють свою оригінальність, тобто визначальну характеристику творчості», — повідомляють автори дослідження, Яель Сиди з Відкритого університету Ізраїлю, й Елла Мірон-Спектор, доцент французької бізнес-школи INSEAD.

Це пояснюється тим, що ми схильні вважати, що інші люди більше схожі на нас, ніж насправді, зазначають автори дослідження. Саме це почуття змушує нас вірити в те, що кожен прийде до тих самих ідей, що й ми.

Також дослідники пропонують кілька порад для бізнес-команд, як перестати відкидати потенційно цікаві ідеї, які, на перший погляд, здаються безглуздими або неоригінальними. Основна роль у цьому має лягти на лідера команди.

«Як менеджер, запропонуйте членам вашої команди поділитися своїми ідеями, які в іншому випадку ніколи не побачать світло. Адже люди, як правило, вважають, що їхні ідеї недостатньо інноваційні. Визнаючи їхній творчий підхід, ви можете зменшити упередженість, хоча б до певної міри», — радять Сиди й Мирон-Спектор.


Читайте також