Вигоранням називають особливий психічний стан, коли людина починає цинічно ставитися до роботи, отримувати менше задоволення і відчувати власну неспроможність.

Вигорання — як депресія, але воно зачіпає тільки роботу.

Через негативні емоції, втому і брак задоволення у співробітників знижується продуктивність праці. Вони починають халатно ставитися до обов’язків, не виконують план, зриваються на колегах.

Причин у професійного вигорання багато. Серед них:

  • переробки, коли співробітники трудяться понаднормово і при цьому не отримують додаткових вихідних або іншої релевантної компенсації, крім того, переробки не залишають часу на відпочинок;
  • амбіції, особливо нереалізовані — якщо співробітник не бачить перспектив кар’єрного росту, робота може йому набриднути;
  • тиск із боку керівництва — якщо в керівника теж вигоряння або він некомпетентний, співробітникам важко працювати;
  • некомфортні умови праці — наприклад, якщо в офісі занадто жарко або холодно, або інтроверту на поточній посаді доводиться щодня спілкуватися з новими людьми.

Про те, що співробітнику загрожує вигоряння сигналізують три ознаки.

1. Ставлення до роботи змінилося

Коли рівень енергії падає, здатність керувати собою втрачається. Не під силу стають навіть такі прості речі, як концентрація, участь або терпимість. Якщо це триває довго, ви почнете помічати в настрої співробітника ознаки зневіри й роздратування.

У цьому випадку краще перенести зустріч на інший час або взяти кого-небудь на допомогу по проєкту. Важливо розуміти, що такий співробітник зовсім не хотів мстити вам за свою зайву завантаженість. Усі ми можемо розлютитися, коли ми у стресі та відчуваємо, що більше не здатні це витримувати.

2. Знизилася ефективність

Коли людина виснажена, їй складно знайти натхнення й ентузіазм для роботи. Для ініціативності й цілеспрямованості потрібно більше енергії, ніж у неї є.

Робота перетворюється в неприємний обов’язок, співробітник починає ухилятися від завдань і просто чекати закінчення робочого дня. Рівень залученості падає, а зусилля, які він раніше вкладав у якісну роботу, тепер йдуть на те, щоби справлятися зі стресом і занепокоєнням.

3. Співробітник став пропадати (фізично або емоційно)

Зазвичай людина відчуває, коли її сили закінчуються. Їй стає все важче мислити критично, фокусуватися на завданні й приносити користь компанії. Щоби випадково не сказати або не зробити такого, про що він потім пошкодує, співробітник перестає потрапляти вам на очі й переходить на радіомовчання. Він не відповідає на повідомлення, скасовує зустрічі. Така поведінка говорить про пригнічений стан.

Звісно, робота є робота, і всім іноді доводиться себе змушувати. Але коли одна чаша терезів переповнена, а інша — порожня й більшість завдань виявляються за межами зони комфорту, рівень залученості стрімко падає.

Найбільш ефективні менеджери допомагають своїм співробітникам знайти правильний баланс між завданнями, які підвищують їхню впевненість у собі, і тими, що розкривають їхні слабкі сторони, — це єдиний спосіб забезпечити довгострокову зацікавленість співробітників і допомогти їм професійно зростати.

Як допомогти співробітникові впоратися з вигоранням

З’ясуйте причини

Коли ви бачите, що співробітник починає «вигоряти», перше, що необхідно зробити — поговорити. Дуже добре працює розмова віч-на-віч. Це дає змогу зрозуміти, що відбувається й що з цим можна зробити, а також знайти рішення, які допоможуть «зарядити» співробітника.

Знайдіть відповідне рішення

З фізичною та емоційною втомою боротися потрібно за допомогою нормованого робочого дня, протягом якого треба все встигати, персональної мотивації співробітників, пошуку цікавих для них завдань і контролю за їхнім здоров’ям, кількістю і якістю відпочинку. Усі ці заходи дозволяють профілактувати вигоряння.

  1. Зміна обов’язків. Переведіть його на іншу посаду, поновіть коло обов’язків або дайте новий проєкт. Тут важливо побачити цю потребу, а потім домовитися й перевести співробітника на цікаву йому роботу. Як варіант — опанування суміжною професією: трохи звільнити від якихось обов’язків, а співробітник починає вивчати суміжну професію з подальшим повним переходом і зануренням у неї.
  2. Відпочинок. Вчасно відправляйте у відпустку, не навантажуйте вихідні додатковими завданнями, порекомендуйте відмовитися від скаженого темпу життя. Розкажіть, як знайти баланс між роботою та особистим життям.
  3. Заняття спортом. Фізична праця допомагає впоратися з емоційною втомою. Робіть перерви на розминку для всього офісу.
  4. Демонстрація результатів і почуття причетності. Бич багатьох професій — брак відчутного результату праці. Іноді корисно нагадати співробітникам, заради чого вони проводять тендери, зводять баланс, пишуть код чи текст, дзвонять клієнтам тощо. Продемонструйте відгуки задоволених клієнтів. Й очі знову загоряться. Також можна влаштувати екскурсію офісом / виробництвом для дітей співробітників. Коли діти бачать, що їхні батьки дійсно роблять на роботі щось важливе й пишаються ними, у людей виростають крила.
  5. Позитивний настрій. Хваліть за професійні досягнення, не залишайте успіхи співробітників без уваги.

Якщо нічого не допомагає, є радикальний спосіб подолати вигорання — звільнення, тривалий відпочинок і працевлаштування в іншу компанію (а бажано взагалі в іншу сферу діяльності). Повернення на колишнє місце можливо, але з боку турботи про людину правильним рішенням буде зміна оточення.

Враховуйте, що навіть якщо людина відновилася після професійного вигорання, вона, швидше за все, не буде працювати так, як раніше. А якщо спробує, це знову призведе до того ж самого вигоряння.

Поговоріть із вигорілим працівником і, якщо з’ясуєте, що ефективніше буде розлучитися, ухвалюйте рішення про звільнення без зайвих сентиментів, так буде краще для всіх.


Читайте також