Exit-інтерв’ю або вихідна співбесіда — свого роду діагностичний інструмент. Вона допомагає врегулювати відносини зі співробітником, який звільняється, визначити, що в компанії працює добре, а що погано та як поліпшити або виправити ситуацію. Work.ua розповідає, наскільки ефективна ця HR-практика і як її правильно застосовувати.

Навіщо потрібне exit-інтерв’ю

  • Прощальна бесіда показує реальну картину того, що відбувається в компанії. Співробітнику, який от-от звільниться, втрачати нічого. Найімовірніше, він чесно розповість про недоліки робочого процесу, політики організації, мікроклімат у колективі, дасть оцінку керівникам.
  • Під час бесіди можна буде з’ясувати й справжню причину звільнення, якщо раніше працівник її не оголошував.
  • Зібрана інформація допоможе змінити ситуацію, щоб вона не повторилася в майбутньому. Наприклад, фахівець вирішив звільнитися, тому що його не влаштовує заробітна плата або відсутність перспективи кар’єрного росту. Це дзвіночок для роботодавця — настав час переглянути оклади усіх співробітників чи кадрову політику, щоб запобігти плинності персоналу.
  • Вихідна співбесіда потрібна ще й для того, щоб не відпускати людину з негативними почуттями. Можливо, фахівець йде через втому, вигорання або конфлікти на роботі. У такому разі завдання ейчара — пом’якшити емоції та розійтися з майже вже колишнім колегою на більш позитивній ноті.
  • Екзит-інтерв’ю може стати для ейчара ще однією можливістю переконати співробітника, щоб він відмовився від звільнення.

Хто проводить

Зазвичай розмову зі співробітником, який звільняється, веде HR-фахівець. Але буває й інакше. Якщо компанія невелика, керівник добре знає всіх підлеглих, то може провести вихідну співбесіду сам. Або делегувати завдання безпосередньому начальнику фахівця (якщо, звичайно, причиною звільнення не стали розбіжності з тим самим начальником).

Як правильно проводити вихідну співбесіду

  1. Вчасно — це головне правило. Щоб умовити співробітника лишитися, слід провести інтерв’ю відразу після того, як він написав заяву про звільнення. Якщо ж хочете отримати чесний зворотний зв’язок, заплануйте бесіду на останній робочий день.
  2. Розмова вийде більш довірливою, якщо вона відбудеться лише між двома людьми в присутності двох людей — представника компанії та працівника, який звільняється. Збирати «консиліум» не варто.
  3. Пропозиція заповнити стандартний опитувальник простіша, але не краща. Особисте спілкування тривалістю 10-15 хвилин покаже працівнику, що він небайдужий компанії, а це завжди приємно та цінно.
  4. Не давати волю негативним емоціям, навіть якщо звільнення співробітника сильно засмучує. Припустимо висловити жаль, але слід триматися спокійно, говорити без докорів і підвищеного тону, тактовно. Почати розмову можна так: «Дуже шкода, що ви звільняєтеся. Обговорімо деякі етапи вашої роботи у компанії. Ваш зворотний зв’язок буде дуже корисний для нас».
  5. Якщо ви хочете утримати фахівця, продумайте самі або узгодьте з керівництвом пропозицію, від якої людина не зможе відмовитися. Запишіть питання, які потрібно поставити, щоб дізнатися про все, що треба, і нічого не забути.
  6. Для екзит-інтерв’ю існує довгий список запитань, але не потрібно ставити їх усі. Це ж прощальна розмова, а не допит. Ситуація покаже, які питання будуть доречні. Але обов’язково запитайте наступне:
  • «Згадайте, чому ви захотіли працювати у нашій компанії?» — дізнаєтеся причину звільнення;
  • «Які навички повинні бути у фахівця, котрий прийде вам на зміну?» — зрозумієте, чого не вистачало співробітнику;
  • «Якби ви були керівником компанії, що б змінили у першу чергу?» — з’ясуєте підводні камені в робочому процесі.

Щоб перейти до дружньої розмови, запитайте, можливо, у співрозмовника є питання або він хотів би ще чимось поділитися.

Що робити з отриманими відповідями

Їх обов’язково потрібно враховувати у подальшій роботі. Якщо під час інтерв’ю ви виявили проблеми, болі, конфлікти, поговоріть зі співробітниками департаменту, відділу, цеху або проведіть опитування. Ситуація не надумана? Вживайте заходів, щоб утримати інших.

Якщо ви відчуваєте, що інформація вигадана, схожа на міф, попросіть розсекретити джерело. Постарайтеся перевірити дані, можливо, в компанії ходять якісь чутки. З ними також потрібно боротися.


Інтерв’ю зі співробітником, який звільняється, — добровільний захід. Але краще заздалегідь пояснити, що на вихідній співбесіді ніхто не буде влаштовувати «розбір польотів», а згода чи відмова від участі в exit-інтерв’ю ні на що не впливають. Якщо людина не погодиться на розмову, поставтеся з повагою до її рішення.


Читайте також