Вибір того чи іншого способу супроводу спеціаліста, який стартує на посаді, залежить від рівня його позиції. Для фахівців із багаторічним досвідом більш актуальним є наставництво або менторство, а для спеціалістів, які мають не такий великий бекграунд можна запровадити програму Buddy.

Така система діє в компанії Luxoft. У цій статті фахівці з компанії розповідають про неї детальніше та діляться власним досвідом із читачами Work.ua.

Що таке система Buddy, як працює

Система Buddy (від англ. «приятель») — це метод адаптації та обміну знаннями, який використовується для онбордингу нових співробітників. Простими словами — це вид наставництва, коли, як правило більш досвідчена людина у компанії допомагає новоспеченому колезі.

Досвідченіші колеги підтримують новачка у перших кроках, допомагають зорієнтуватися в матрицях різних організацій, бізнес-процесах, внутрішніх системах, культурі та корпоративних правилах та сприяють плавному переходу до компанії.

Програма Buddy у Luxoft передбачає підготовку спеціалістів за допомогою спеціалізованих онлайн-курсів, офіційно задокументований процес, у якому описані обов’язки Buddy, а також те, що вони мають виконувати протягом перших кількох тижнів або місяців співпраці із новими колегами.

Система Buddy побудована таким чином, що новий працівник поступово адаптується до нового місця та ділиться своїми ідеями щодо управління проєктами, інструментів, знаннями та техніками, які, на його думку, можуть бути імплементовані в процес. Тож це не одностороння взаємодія.

Досвід співробітників Luxoft

Ми поспілкувалися з працівниками, які були по обидва боки: як у ролі самого Buddy, так і ролі менті. Ось, що вони розповіли.

Лілія Шемавньова
Лілія Шемавньова
PMA Specialist в автомобільній лінійці бізнесу Luxoft

Лілія вже тричі мала досвід у якості Buddy для нових спеціалістів у відділі. Перший досвід — мексиканський колега та дистанційна підтримка під час онбордингу та протягом наступних 3 місяців пробації. Сьогодні підопічною Лілії є Project Manager Ангеліна Кравець, яка вже у серпні офіційно закриває свій випробувальний період.

Що розповідає Лілія

Тільки-но у нашій команді з’являється нова людина, наш Team Lead закріплює за нею одного зі спеціалістів команди, орієнтуючись на бізнес-напрям, клієнта та коло обовʼязків, до яких буде залучений новачок.

Для кожного ньюкамера ми маємо завчасно прописаний процес адаптації. У ньому, по пунктах вказані загальні теми для вивчення, дедлайни, кількість мітів з Buddy та Team Lead команди. Процес онбордингу та навчання побудований від загальних тем до вужчих. Офіційно це займає 3 місяці. Але, на практиці, можу сказати, що все залежить від ньюкамера. Подекуди, нові спеціалісти показують самостійний результат швидше і потреба у тісному щоденному спілкуванні скорочується.

Про складнощі

Перш за все, через віддалену організацію процесу роботи для мене важливо, щоб людина не почувалася покинутою. Адже на перших етапах роботи спеціалісту може здаватися, що роботи замало або ж навпаки, виникатимуть труднощі із розв’язанням конкретних задач.

Що я роблю

Я вирішила організовувати щоденні коротенькі коли (до 30 хвилин), на яких розповідаю про певні робочі моменти, допомагаю з онбордингом, показую, як виконати ту чи іншу таску, та відповідаю на питання спеціаліста.

Звісно, окремо я проводжу мітинги на теми, які потрібно вивчити. Щоденні зустрічі ми практикуємо перші 2-3 тижні, допоки є в цьому потреба. Далі орієнтуємось на побажання ньюкамера.

Моя задача та мій власний підхід у тому, щоб стати другом для нового спеціаліста. Я намагаюся побудувати довірчі стосунки, у яких людина не буде соромитись звернутися до мене, здавалося б, навіть із безглуздими запитаннями.

Buddy — це не лише друг, колега та член бізнес-команди, а й людина, що зацікавлена в успіхах та зрощенні впевненості у власних силах нових спеціалістів.

З власного досвіду та досвіду своїх колег, можу сказати, що багато ньюкамерів почувалися досить впевнено вже у перші тижні роботи, проте зберігали за собою право на щоденні відеозустрічі, щоб підтримувати власну компетенцію у роботі. На таких мітах ми робили невеликі задачки разом.

Це нормально, що на перших етапах найближчою людиною у команді для нового спеціаліста є Buddy. Але, для того, щоб посприяти командному духу та познайомити ньюкамера з колегами ми ухвалили рішення, щоб кожен член команди провів разову зустріч у форматі one-to-one, де пояснив би одну з тем, які мають бути вивчені під час випробувального періоду нового фахівця.

Кілька порад для спеціалістів, що хочуть спробувати себе у ролі Buddy

  1. Проаналізуйте власний досвід онбордингу та власну комунікацію із Buddy (якщо він був у вас).
  2. Визначте, що вам сподобалось, а що, навпаки, ви хотіли б покращити та імплементувати це в роботу.
  3. Налагодіть регулярність колів з ньюкамером.
  4. Сформулюйте власний індивідуальний стиль роботи.
  5. Важливо не боятися бути нав’язливим та побудувати довірчі стосунки, спираючись на побажання та потреби підопічного.
Ангеліна Кравець
Ангеліна Кравець
новоприбула Project Manager

Ангеліна вже закінчує випробувальний період і незабаром офіційно стане частиною однієї із бізнес-команд Luxoft. Ангеліна поділилася досвідом адаптації та співпраці зі своїм Buddy Лілією.

Що розповідає Ангеліна

За день до мого виходу мій Team Lead та моя Buddy написали мені листа-вітання на пошту. Тож у перший робочий день, першим кроком була зустріч із моїм Buddy. Завдяки Лілі, адаптація вже з перших хвилин була максимально комфортною та не стресовою.

Мені здається, основна користь системи Buddy — у тому, що ти впевнений у підтримці та знаєш: є людина, яка готова тебе підсапортити у будь-яких складнощах та питаннях.

Ментального спокою додавало усвідомлення, що я можу написати або зателефонувати Лілії у будь-який час. Завдяки цьому я відчувала себе так сказати «рідненькою» і, звісно, мені було легко побудувати стосунки із командою.

Надихнувшись таким досвідом, я зовсім не проти стати у перспективі Buddy для когось. Тим паче, що мала такий досвід на попередніх місцях роботи.


Максим Качан
Support Engineer

Ще один співробітник Luxoft, Максим, також нещодавно отримав досвід Buddy для свого колеги Ярослава Бессмертного, Technical Support Engineer.

Що розповідає Максим

Пів року тому, наш Team Lead призначив мене Buddy над Ярославом. Думаю, це тому, що я найбільш спокійний у нашій команді :)

Насправді у нашій сфері, щоб забезпечити класну адаптацію новим колегам, потрібно перш за все бути врівноваженим, відповідальним та вміти доступно пояснювати складні речі.

З Ярославом ми мали щоденні зустрічі — розглядали компоненти, які є на нашому проєкті, та ті напрямки, з якими треба працювати. На основі конкретних кейсів, мій колега ставив запитання і, поступово набираючись досвіду, почав робити перші успіхи.

Навіть зараз, коли минуло 6 місяців, ми періодично зідзвонюємось щодо певних задач та ділимось думками та шляхами їх вирішення.

Тож які переваги системи Buddy

Система Buddy може стати неструктурованим обміном знаннями між колегами. Своєю чергою, це може призвести до більш ефективної та структурованої організації робочого процесу.

«Зрештою, ми з’ясували, що найважливіше, що потрібно для успішної адаптації нового спеціаліста — це підтримка. І спираючись на досвід колег, можемо з упевненістю сказати, що при коректно побудованій моделі співпраці та комунікації нʼюкамер зможе не лише успішно закрити випробувальний термін, а й у найшвидший час показати хороші результати», — діляться в Luxoft.

А також просять нагадати нашим читачам, що зараз в Luxoft Ukraine проходить серія безкоштовних мітапів IT.Explained для початківців в IT та світчерів.

На фото Борис Джонсон та Володимир Зеленський.


Читайте також