- 5 хв читання
- 1956
Три маркетингові інструменти, без яких не обійтися в умовах дефіциту кадрів
Коли кандидатів бракує, а посада залишається вакантною впродовж кількох місяців, рекрутеру не обійтися без прийомів маркетингу. Як залучити найкращих шукачів і успішно «продати» вакансію — розповідає Work.ua.


Одним із ключових явищ на ринку праці залишається дефіцит кадрів. З браком фахівців зіткнулися роботодавці з різних сфер та регіонів. Труднощі із закриттям вакансій мають рекрутери, що шукають як лінійний персонал, так і топів. Водночас у 2024 році 55% роботодавців планують розширювати штат. Отже, конкуренція за таланти зростатиме. Як перемогти в цій битві? Застосувати класичні маркетингові інструменти в рекрутингу!
Бренд компанії ➡️ Бренд роботодавця
У широкому сенсі бренд — це асоціація з продуктом, товаром чи компанією, яка виникає у клієнта. Наприклад, Work.ua — сайт № 1 з пошуку роботи, «Нова пошта» — доставка майбутнього, SOVA — ювелірний дім, який започатковує тренди. Мільйони людей можуть знати про ваш товар, однак не знати про вас нічого як про роботодавця. Бо бренд компанії й бренд роботодавця — це не тотожні поняття.
А втім, імідж компанії — один із чинників, на який шукачі звертають увагу під час вибору роботи. Опитування показало, що 82% кандидатів перевіряють інформацію про компанію, перш ніж прийняти офер.
У 2024 році бренд роботодавця — це не реклама чи карʼєрна сторінка на сайті. Репутація компанії формується з величезної кількості чинників:
- Практичний патріотизм: відмова від будь-якої співпраці з рф, волонтерська діяльність, програми з підтримки мобілізованих співробітників та реінтеграції ветеранів тощо. Люди хочуть бути дотичними до свідомих компаній, які своїми діями наближають Перемогу.
- Винагорода співробітників: гідна заробітна плата, компенсації за навчання чи спорт, корпоративні знижки, додаткові винагороди тощо.
- Турбота про ментальне здоровʼя: Wellbeing-програми, сервіси психологічної підтримки, культура відпусток.
- Корпоративна культура та цінності, що лежать в основі бізнесу.
- Мотивація та задоволеність співробітників. Щоб дізнатися, наскільки працівники лояльні до компанії, можна використовувати різні методики. Наприклад, метрики eNPS (employee net promoter score), зустрічі one-to-one та exit-інтерв’ю покажуть, чи створила компанія умови для утримання команди.
- Відгуки колишніх працівників. Якщо ексспівробітники згадують компанію «незлим тихим словом» у соціальних мережах чи на сайтах із відгуками, про це точно дізнаються потенційні кандидати.
Детально про те, як будувати бренд роботодавця, ми розповідали в окремій інструкції за посиланням.
Воронка продажу ➡️ Воронка найму
У маркетингу під воронкою продажу розуміють шлях, який проходить клієнт від моменту першого знайомства з компанією та її товарами чи послугами до реальної покупки. Що більше людей потрапили у воронку та перейшли на кожен наступний етап, то більше з них стануть клієнтами.
У рекрутингу функціонує схожа система — воронка найму. Це інструмент для упорядкування підбору працівників. По суті, це покрокова схема рекрутингу від розміщення вакансії до найму спеціаліста (інколи — до завершення процесу адаптації чи іспитового строку). Воронка інтегрована в Систему управління наймом (СУН) Work.ua. Вона є гнучкою, тож рекрутер може самостійно налаштовувати кількість і послідовність етапів, які має пройти кандидат для здобуття оферу.
Воронка найму дозволяє виявити слабкі ланки в процесі рекрутингу, покращити процеси та не загубити жодного кандидата. Якщо застосувати можливості воронки, ви зможете підвищити показники конверсії — відсоток переходу кандидатів з одного етапу на наступний. Цим вона дуже подібна до воронки продажу.
Як воронка дозволяє покращити показники рекрутингу:
- Жоден кандидат не залишиться поза увагою. Коли шукач надсилає резюме, він одразу потрапляє у воронку найму. Тож у вас просто немає шансів втратити важливі контакти серед чисельних табличок чи листів на електронній пошті. А якщо заразом використовувати функцію додавання коментарів, ви заощадите чимало часу на обробку резюме.
- Виявите найпроблемніші етапи рекрутингу та покращите їх. HR-и інколи стикаються з такою ситуацією: начебто резюме надіслали чимало гідних кандидатів, але до етапу фінальної співбесіди так ніхто й не дійшов. У такому разі варто дослідити конверсію на всіх етапах воронки та визначити, де «загубилося» найбільше шукачів. Припустімо, це сталося на етапі виконання тестового завдання. У такому разі є сенс переглянути його обсяг та складність, попросити про зворотний звʼязок кандидатів, які не стали його виконувати.
- Сформуєте резерв кандидатів для майбутнього найму. Якщо у вас є постійна вакансія чи відкрито масовий найм, можна додати етап «Резерв» та зберігати кандидатів, які зараз за якимись критеріями не підійшли, але ви готові повернутися до них у майбутньому. Наприклад, коли в них зʼявиться достатньо досвіду чи необхідних навичок.
Воронка найму — одна із шести найпопулярніших функцій СУН. Використовуйте їх у процесі рекрутингу та підвищуйте його ефективність.
Tone of Voice бренду ➡️ Tone of Voice вакансії
У світі маркетингу Tone of Voice (ToV) — це стиль комунікації, який компанія використовує у всіх точках взаємодії зі споживачем. За загальним правилом, ToV має бути однаковим та впізнаваним у всіх випадках комунікації з клієнтом. Наприклад, якщо в соціальних мережах бренд спілкується із читачами на «ти» й багато жартує, а в особистому листуванні використовує сухий офіційно-діловий стиль — це викликає сумʼяття та не дає змоги сформувати цілісне враження про компанію.
Чому ToV аж такий важливий у процесі рекрутингу? Бо вакансія — це перша точка контакту з потенційними кандидатами. Саме цей текст формує враження про роботу у вашій компанії та впливає на рішення про те, чи варто надсилати резюме. Ось кілька помилок у використанні ToV, які можуть створити неабиякі проблеми з наймом:
- Занадто агресивний стиль. Шукач бачить в описі вакансії фрази на кшталт «якщо у вас немає досвіду — навіть не пишіть» або «якщо розглядаєте тільки дистанційну роботу — одразу проходьте повз». І навіть якщо він має досвід і згоден працювати офлайн, подібний тон може відлякати. Краще замініть такі фрази на нейтральні: «розглядаємо винятково кандидатів із досвідом» та «зверніть увагу, що вакансія передбачає роботу в офісі».
- ToV у вакансії не відображає справжній бренд роботодавця. Тільки-но уявіть: у вашій компанії панує неформальна атмосфера, немає бюрократії, а ще ви щосереди граєте в настільні ігри та їсте піцу. Але текст вакансії написаний в офіційно-діловому стилі, де канцеляризмів і кліше більше, ніж у законодавчих актах. Через це вам буде важко донести цінності компанії в описі вакансії та залучити шукачів, яким ці цінності близькі.
- Вакансія занадто розмита, тож шукачі не розуміють, хто саме вам потрібен. Наприклад, ви шукаєте юриста. Здається, що тут незрозумілого для кандидатів? Можна обмежитися вимогами про вищу освіту та 2 роки досвіду. Однак відсутність деталізації призведе до великої кількості нерелевантних відгуків. Адже правники зазвичай мають спеціалізацію і займаються певною категорією справ. Тож краще сформувати назву вакансії так: «Юрист із договірної роботи».
А які інструменти подолання дефіциту кадрів ви вважаєте найефективнішими? Будь ласка, поділіться своїм досвідом у коментарях.
Щоб залишити коментар, потрібно увійти.