Найголовнішою мотивацією для працівників залишатися на своєму робочому місці в усі часи була, є й буде грошова винагорода. Особливо в такий невизначений й напружений період, як повномасштабна війна. Але що робити, коли компанія не може виділити більший бюджет на зарплати, але хоче підвищити працездатність команди, збільшити лояльність працівників та зменшити плинність кадрів?

Якщо роботодавці хочуть розв’язати цю проблему й готові над нею працювати, варто звернути увагу на негрошові стимули. Раніше Work.ua розповідав, як оптимізувати витрати на систему заохочення працівників і при цьому не втратити колектив. Тепер детальніше поговоримо про те, які конкретні переваги від роботодавця, на думку шукачів, допомогли б залишитися на роботі.

Грунтуючись на опитуванні серед шукачів, Work.ua створив рейтинг негрошових стимулів.

Опитування проводилося у серпні 2023 року. У ньому взяли участь 1 213 осіб

Опитування проводилося у серпні 2023 року. У ньому взяли участь 1 213 осіб

Гібридний формат роботи

Більшість опитуваних (36%) серед переваг, які могли б надавати роботодавці, вибрали гібридний формат роботи (коли частину робочого тижня працівники знаходяться в офісі, частину — вдома).

І це не дивно. Впродовж пандемії COVID-19 люди «розсмакували» дистанційний формат, відчули його переваги. Декому він підійшов, декому ні. Але здебільшого гнучкість, яку пропонує віддаленка, сподобалася працівникам. Тим паче за майже чотири роки співробітники адаптувалися до неї: навчилися балансувати між роботою та сім’єю, підлаштували свій графік та звикли до такого способу життя.

Але тут все індивідуально. Комусь зручніше відвідувати офіс 5 днів на тиждень, хтось продуктивніший вдома. Щоб збалансувати бажання і тих, і тих, можна запровадити гібридний формат роботи.

Запропонуйте працівникам декілька днів на тиждень працювати вдома, а в інші приходити в офіс. Кількість днів на віддаленці й офлайн вибирайте на свій розсуд, або проведіть опитування, як би було зручно вашим командам.

Така практика може підвищити задоволеність і лояльність працівників.

Відшкодування витрат на хобі, тренінги та навчання коштом компанії

Навчання та тренінги

Інвестування в навчання та розвиток працівників на роботі — глобальний тренд на найближчі 5 років. І шукачі це розуміють, тому віддали 16% голосів за таку мотивацію. Люди не хочуть втрачати позиції, розуміють, що кваліфікованіші й досвідченіші у своїй справі витримають конкуренцію й приноситимуть користь бізнесу.

Компаніям також вигідно озброїти команду інструментами й навичками, необхідними для досягнення успіху. Особливо в умовах дефіциту кадрів, коли наймати нових співробітників все важче й важче. Коротко кажучи: інвестуючи у співробітників, ви одночасно інвестуєте в сам бізнес й створюєте потужний стимул для утримання найталановитіших працівників.

Хобі

Бути завжди зарядженим, продуктивним і зосередженим неможливо, якщо поза роботою у людини немає занять для розрядки. Працівник просто виснажується від одноманіття, і, як наслідок, це знижує його продуктивність й завзяття на роботі.

Роботодавець може запобігти професійному вигоранню, якщо заохотить працівників приділяти час улюбленим заняттям та розвагам:

  • надаючи безплатний абонемент в спортзал тощо;
  • або відшкодовуючи 50% від вартості занять.

Додаткові дні до щорічної відпустки коштом компанії

Цей пункт посідає третє місце серед найбільш бажаних переваг для шукачів. За нього проголосували 13% респондентів.

Значна частина працівників зараз може відчувати вигорання або дуже близько до такого стану. Підтвердження: 49% респондентів потерпали чи потерпають від цього явища. А 90% ніколи не зверталися по допомогу до керівника чи HR-фахівця, якщо відчували вигорання. Тобто ви можете навіть не підозрювати про те, що ваш працівник на межі.

А коли нас переслідує постійний стрес через невизначене майбутнє й нестабільне сьогодення, легше порахувати дні, коли людина не відчуває емоційної втоми, аніж коли відчуває її.

Тож роботодавець може надавати працівникам додаткові дні до щорічної відпустки. Наприклад, це можуть бути вихідні на честь дня народження або по закінченню великого проєкту. Це не тільки ще одна чудова негрошова перевага, а й можливість для ваших працівників відновити сили, знизити рівень стресу, провести додатковий час з близькими та рідними й потурбуватися про себе.

Публічне та/або приватне визнання досягнень керівником

Слова мають вагу та впливають на почуття людей. Тому четверту сходинку рейтингу займає публічне та/або приватне визнання досягнень керівником, за яке проголосували 10% респондентів. Дійсно, подяка за досягнення може значно підвищити щастя працівників, дасть їм відчути свою цінність у команді.

Подякувати можна по-різному:

  • Публічно при колегах на спільній зустрічі компанії або команди.
  • Привітати рукописною запискою. Згадайте, коли ви в останнє отримували щось написане від руки іншої людини? А уявіть, наскільки приємно буде вашому працівнику від декількох рядків подяки, власноруч написаних керівником.
  • На зустрічі 1:1.

Скорочені робочі дні з нагоди офіційних державних та релігійних свят

За скорочені робочі дні голоси віддали 10% шукачів.

Уже півтора року українці нічого не святкують, оскільки в Україні під час воєнного стану зупинено положення Кодексу законів про працю (КЗпП) щодо офіційних святкових та неробочих днів. Але життя не можна поставити на паузу й та година, яку працівники могли б провести з дружиною або чоловіком, дітьми, або навіть наодинці — вона вже не повториться.

Хоча закон скасував святкування, роботодавець має право на власний розсуд організовувати робочий графік на підприємстві. Наприклад, дати можливість працівникам вибирати: піти або не піти трохи раніше з роботи на свято.

Подарунки від компанії

Усього 7% шукачів вважають, що така мотивація повпливає на рішення залишитися на робочому місці, але це все одно чудова практика для винагороди працівників. Бо подарунок — це прояв турботи.

Після 24 лютого 2022 року попит на корпоративні подарунки впав, але зараз повертається. До того ж деякі компанії вже збагнули, що найкращим презентом у такі кризові часи, як зараз, буде щось практичне й корисне.

Роботодавець може попіклуватися, скажімо, про те, щоб восени та взимку працівники почувалися комфортно й не відчували стрес під час екстрених вимкнень електроенергії та опалення. Наприклад, подарувавши теплі речі з символікою компанії, термокружки, повербанки для телефонів та ноутбуків, ліхтарики. Словом, те, що дійсно стане в пригоді. А якщо не знаєте, що саме потребує ваша команда — проведіть опитування.

Проведення корпоративів, підтримка клубів за інтересами

Корпоративи та клуби за інтересами цікавлять 4% респондентів.

Зазвичай працівники за обідом або після колів виділяють по 15 хвилин на обговорення тем, які їх цікавлять: спорт, малювання, книжки, технології, їжа тощо. Спільні теми й заходи дозволяють колегам стати ближче, підвищити рівень довіри один до одного, а це напряму впливає на атмосферу в колективі. Тож чому не дати їм можливість приділяти більше часу на це?

А якщо є вагання, чи проводити корпоративи для працівників, радимо до перегляду статтю, яка допоможе визначитися з форматом й не натрапити на хейт.

Надання корпоративної психологічної підтримки

Останнє місце в рейтингу посідає корпоративна психологічна підтримка (4%).

І хоча ця перевага цікавить меншу частину шукачів, все одно піклування про ментальне здоров’я працівників — важливий елемент корпоративної культури. Оскільки люди — найцінніше, що має бізнес.


Ринок праці знову повернувся до ринку шукача. Кількість вакансій майже досягла довоєнного рівня, а конкуренція за роботу серед кандидатів знизилася. Особливо відчується тенденція дефіциту кадрів — людей важче шукати. Тому варто зосередитися на утриманні наявних працівників, але тоді перед роботодавцями постає питання розвитку бренду, як це було до повномасштабної війни.

Work.ua сподівається, що опитування, проведене серед шукачів, допоможе роботодавцям зрозуміти, на що варто звернути увагу саме зараз.

Якщо у вашої компанії вже є досвід запровадження негрошових переваг, діліться цим досвідом у коментарях 😌

Зображення з серіалу Ted Lasso, 2020-2023 рр.


Читайте також 

Ted Lasso